ساخت نسخه سفارشی تراشه‌های پرچمدار انویدیا برای چین

شرکت انویدیا سرگرم ساخت نسخه‌ای از تراشه‌های هوش مصنوعی پرچمدار جدید خود برای بازار چین است که با کنترل‌های صادراتی فعلی آمریکا، منطبق خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این غول تراشه هوش مصنوعی، سری تراشه «بلک وِل» خود را که قرار است امسال به صورت انبوه تولید شود، در مارس رونمایی کرد. این پردازنده‌های جدید، دو مربع سیلیکون که اندازه محصولات قبلی این شرکت بودند را یکی کرده است. در این سری، مدل بی ۲۰۰، حدود ۳۰ برابر پرسرعت‌تر از پردازنده‌های قبلی برای انجام وظایفی مانند ارائه پاسخ از چت بات‌ها است.

به گفته دو منبع آگاه، انویدیا با شرکت «اینسپور» (Inspur) که یکی از شرکای توزیع کننده بزرگ این شرکت در چین است، برای عرضه این محصولات همکاری خواهد کرد.

سخنگوی انویدیا حاضر نشد در این باره اظهارنظر کند. این خبر در حالی منتشر شده که واشنگتن، کنترل‌های صادرات نیمه‌رساناهای پیشرفته به چین را در سال ۲۰۲۳ تشدید کرد تا از پیشرفت پکن در ابررایانه‌ها جلوگیری کند. از آن زمان، انویدیا سه تراشه ویژه بازار چین طراحی کرده است.

اعمال کنترل‌های صادراتی سخت گیرانه آمریکا علیه چین، به غول فناوری چینی هواوی و استارتاپ‌هایی نظیر «انفلیم» (Enflame) که تحت حمایت «تنسنت» قرار دارد، در بازار داخلی پردازنده‌های هوش مصنوعی پیشرفته نفوذ کنند.

مدل ویژه چین تراشه سری «بلک وِل»، به انویدیا کمک خواهد کرد چالش‌های مذکور را تا حدودی خنثی کند. پس از تحریم‌های آمریکا، سهم چین از درآمد انویدیا در سال منتهی به ژانویه، به حدود ۱۷ درصد رسید که در مقایسه با ۲۶ درصد در دو سال قبل از آن، کاهش داشت.

مدل اچ ۲۰ که پیشرفته‌ترین تراشه انویدیا برای بازار چین است، در زمان آغاز عرضه در بازار چین، شروع ضعیفی داشت و این شرکت آمریکایی، محصول خود را با قیمت پایین‌تر از تراشه هواوی به فروش گذاشت. اما به گفته دو منبع آگاه، فروش این شرکت اکنون رشد سریعی پیدا کرده است.

طبق برآورد گروه سِمی آنالایز، انویدیا امسال، بیش از یک میلیون تراشه اچ ۲۰ را در سال میلادی جاری در چین خواهد فروخت که ارزش آن ۱۲ میلیارد دلار بود.

انتظار می‌رود آمریکا به تشدید کنترل صادرات نیمه رسانا به چین ادامه دهد. آمریکا می‌خواهد هلند و ژاپن هم فروش تجهیزات تراشه سازی را به چین محدود کنند.

دولت بایدن همچنین برنامه‌های مقدماتی برای اعمال کنترل پیرامون مدل‌های هوش مصنوعی که نرم افزار اصلی سیستم‌های هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی است، پیشرفته دارد.

بر اساس گزارش رویترز، سهام شرکت‌های تراشه، هفته گذشته پس از انتشار خبر مقررات جدید آمریکا برای جلوگیری از فروش محصولات ساخته شده با فناوری آمریکایی به چین، ریزش کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل