انتظارات تورمی با سیاست تثبیت ارزی خنثی شد/ تقویت جایگاه مقام پولی در نگاه فعالان بازار

یک اقتصاددان گفت: سیاست تثبیت مانع تاثیر تحریم‌ها و مسائل سیاسی که پیش از این انتظارات تورمی را فعال می‌کرد، شده است.

محمد واعظ برزانی؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص موضوع ثبات و آرامش در بازار ارز باوجود صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایلی که منجر به عدم تاثیر پذیری بازار ارز از تنش های سیاسی همچون قطعنامه‌ها و تحریم‌های احتمالی علیه ایران شد را باید به ذهنیت بازار نسبت به توانایی مقام ارزی و اطمینانی که در این موضوع در طول مدیریت دکتر فرزین ایجاد شده، نسبت داد.

وی در این باره یادآور شد: وقتی بازار به درستی می‌داند مقام ارزی امکان عرضه ارز طبق روال موجود را فراهم کرده، دیگر نگران تامین ارز مورد نیاز خود نیست و تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی هم در این زمینه آسوده خاطر هستند؛ در نتیجه این موضوع نیز به عنوان مولفه بسیار مهمی در آرامش بازار ارز نقش ایفا می‌کند.

این اقتصاددان افزود: ذهنیت بازار نسبت به ریسک نوسان نرخ ارز که ریشه در تغییرات واقعی در اقتصاد کلان کشور ندارد، آرام است؛ بنابراین به لحاظ ذهنی متقاضیان ارز آسوده خاطر هستند و این موضوع باعث شده دلالان و سفته بازان نتوانند مثل گذشته‌های نه چندان دور، شرایط و فضای هیجانی برای سوداگری در این بازار راه بیاندازند.

واعظ با تاکید بر اینکه مدیریت درست و بهینه بانک مرکزی قطعا تقاضای بلندمدت ارز را هم به شکل مثبتی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: همین مدیریت باعث شده تقاضای کوتاه مدت در بازار تحت تاثیر ذهنیت دلالان و تلاش‌های آن‌ها برای سوداگری بیشتر در بازار ارز و به هم ریختن فضای بازار ارز قرار نگیرد.

وی درخصوص مدیریت بازار ارز و توجه به ایجاد آرامش در فضای اقتصادی کشور گفت: مدیریت بازار ارز و اطمینان بخشی به مردم در این بازار، با توجه به اینکه اقتصاد کلان کشور به خوبی تحت مدیریت است؛ مانع از آن شده که بازار ارز و سایر بازار‌ها تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار بگیرد.

این اقتصاددان تاکید کرد: این رویه نشان می‌دهد سیاست تثبیت اقتصادی و ارزی بانک مرکزی، سیاست درستی بوده است؛ بنابراین این سیاست همچنان باید دنبال شود تا مانع از اثرگذاری تحریم‌ها و مسائل سیاسی شود. تا پیش از این چنین مسائلی انتظارات تورمی را در اقتصاد ایران فعال می‌کرد و موجب تنش در بازار‌های مختلف از جمله بازار ارز می‌شد اما در تنش های اخیر همچون صدور قطعنامه علیه ایران این اتفاق رخ نداد که نشانه خوبی است. 

خروج از نسخه موبایل