کندی اقتصادهای عربستان و خلیج فارس با کاهش تولید نفت

تحلیلگران پیش‌بینی کردند اقتصادهای منطقه خلیج فارس به دلیل ادامه کاهش تولید نفت، امسال با نرخ بسیار آهسته‌تری توسعه پیدا می‌کنند و افت عربستان سعودی از همه شدیدتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در نظرسنجی رویترز از ۲۴ اقتصاددان که در فاصله هشتم تا ۲۲ ژوئیه انجام شد، پیش‌بینی شد اقتصاد عربستان سعودی در سال جاری، ۱.۳ درصد رشد می‌کند که کمتر از ۱.۹ درصد پیش‌بینی شده در نظرسنجی آوریل و سه درصد پیش‌بینی شده در ژانویه است.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود امارات عربی متحده، رشد بهتر ۳.۷ درصد را تجربه کند زیرا به زودی تولید نفت خود را افزایش می‌دهد و به گردشگری متمرکز است. انتظار می‌رود کویت امسال در رکود بماند، در حالی که قطر، رشد اقتصادی ۲.۲ درصد، عمان، ۱.۶ درصد و بحرین، ۲.۶ درصد را پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس به طور متوسط، ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد کنند.

رالف ویگرت، مدیر اقتصادهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت «اس اند پی گلوبال مارکت اینتلیجنس» در این باره گفت: درآمدهای نفتی پایین‌تر، بر رشد غیرنفتی تاثیر گذاشته است. عربستان سعودی در حال به‌سازی برنامه افق ۲۰۳۰ و تنظیم هزینه سرمایه‌گذاری است. تاثیر بر رشد واقعی تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری کمتر به معنای دورنمای اقتصادی ملایم‌تر است.

اما دورنمای اقتصادهای شورای همکاری خلیج فارس برای سال ۲۰۲۵، روشن‌تر است و انتظار می‌رود اقتصاد عربستان سعودی، ۴.۵ درصد و امارات عربی متحده، ۴.۲ درصد رشد کند. بعلاوه، انتظار می‌رود این منطقه شاهد نرخ تورم ملایمی باشد که طبق پیش‌بینی اقتصاددانان، بین یک درصد تا سه درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و کمترین تورم در عمان و بالاترین نرخ تورم در کویت مشاهده می‌شود. انتظار می‌رود عربستان سعودی نرخ تورم ۲.۱ درصد را در سال میلادی جاری داشته باشد.

صندوق بین‌المللی پول، هفته گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی عربستان سعودی را با اشاره به کاهش تولید اوپک پلاس، بازنگری کرد و به نرخ پایین‌تری کاهش داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صندوق بین‌المللی پول اکنون نرخ رشد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ را ۱.۷ درصد پیش‌بینی می‌کند که کمتر از ۲.۶ درصد برآورد قبلی است و نرخ رشد این کشور در سال ۲۰۲۵ را ۴.۷ درصد تخمین می‌زند که ۱.۳ درصد کمتر از برآورد آوریل است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل