‌توضیحی در خصوص خبر «هدررفت آب شیرین برای تولید برق بیشتر»

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پی انتشار خبری تحت عنوان « هدررفت آب شیرین برای تولید برق بیشتر/ کشاورزان نگرانند» بر خروجی این خبرگزاری توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی در این جوابیه که در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است:

«آسودگی خاطر کشاورزان خوزستان از ذخیره‌سازی آب در مخزن سد گتوند

با اوج‌گیری گرما در فصل تابستان به خصوص در روزهای اخیر و ضرورت تولید انرژی حداکثری توسط نیروگاه‌های کشور از جمله نیروگاه برق آبی، نقش این نیروگاه‌ها در این ایام گرم سال، پررنگ‌تر می‌گردد. در واقع با توجه به نیاز شبکه برق کشور و جهت جلوگیری از قطعی برق بخصوص در ساعات پیک مصرف این نیروگاه‌های برق آبی هستند که به خاطر سرعت ورود و خروج در اتصال برق تولیدی به شبکه سراسری سهم قابل ملاحظه‌ای در کنترل و پایداری شبکه برق کشور را به عهده دارند.

با توجه به وجود سه رودخانه مهم و پر آب کشور در خوزستان تولید انرژی نیروگاه برق آبی در این استان از اهمیت خاص برخوردار بوده و تولید انرژی نیروگاه‌های نصب شده بر روی رودخانه کارون (پرآب‌ترین رودخانه کشور) تاثیر بسزایی در تامین نیاز برق کشور دارند اما سد و نیروگاه گتوند با موقعیت استراتژیک آن تاثیر مضاعفی در تولید و ذخیره انرژی داشته و در حال حاضر نه تنها روزانه حدود ۲۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید می‌کند، بلکه مخزن این سد آب رهاسازی شده از تولید انرژی سدهای بالادستی خود را ذخیره می‌کند و نگرانی عمومی از رهاسازی آب و کمبود آن در فصول آتی برای مصرف کنندگان خوزستانی را از بین می‌برد.

این سد در حال حاضر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب در خود ذخیره کرده است و با این حجم آب ذخیره شده هم تولید پیوسته انرژی از نیروگاه‌ خود را تامین می‌کند و هم آب مورد نیاز پایین دست در فصول آتی را تضمین می‌کند.

 سد گتوند در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان گتوند در استان خوزستان واقع شده و از ابتدای فعالیت خود تاکنون حدود ۳۲ میلیون مگاوات ساعت انرژی برق تولید کرده است و علاوه بر مقام نخست تولید انرژی سالیانه نیروگاه‌های برق آبی کشور، مقام اول بیشترین حجم آب تنظیم شده کشور را نیز دارا است. همچنین بیش از ۸ سیلاب بالای ۲۰۰۰ متر مکعب را قبل از ورود به دشت خوزستان مهار و در مخزن خود ذخیره کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل