جشن خاموشی مشعل‌ها در سال آینده/ جلوگیری از سوزاندن ثروت ملی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:  باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی در جمع‌آوری گازهای مشعل در کشور انتظار می‌رود شاهد خاموشی‌ همه مشعل‌ها تا سال آینده باشیم و از سوزاندن ثروت ملی جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرتضی شاهمیرزایی امروز در نشست خبری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)، با اشاره به برگزاری یک همایش در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: پانزدهمین دوره این رویداد با حضور صاحب‌نظران، دانشمندان، مخترعان، سیاست‌مداران داخلی و خارجی و بعضی از دیپلمات‌های خارجی به‌صورت برخط در ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دوره تلاش شده از دستاوردها و تازه‌ترین تحولات صنعت پتروشیمی برای ارتقای جایگاه این صنعت در جهان ارائه شود، گفت: هدف از برگزاری این همایش ارائه دستاوردهای چهار قاره جهان در صنعت پتروشیمی، بهبود فرایندها، شناسایی آلودگی‌های محیط‌زیستی و پرهیز از انتشار آن‌ها در این صنعت، همکاری و تقویت معنادار صنعت پتروشیمی و مؤسسه‌های مالی، شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان، رونمایی از فرایندهای پیشرفته و به‌اشتراک‌گذاری طرح‌ها و ایده‌های فناورانه عنوان شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه اگر از حرکت سریع فناورانه پتروشیمی در راستای کاهش آلایندگی عقب بمانیم، ممکن است در آینده با جرایمی مواجه می‌شویم، گفت: در این زمینه، با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری خوبی داریم تا بیش از گذشته، فعالیت صنعت پتروشیمی مطابق با اصول محیط زیستی باشد؛ در این راستا موفقیت‌های خوبی در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه صورت گرفت و تمامی گازهای همراه غرب کارون و شرق کارون تا پایان سال آینده، جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: گام بلند این طرح بهره‌برداری از NGL۳۲۰۰ است که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای همراه منطقه را جمع‌آوری می‌کند و بعد از ارائه متان به شبکه سراسری، C++ را به هاب پتروشیمی جنوب استان ارسال می‌کند. طرح مهم NGL۳۱۰۰ نیز در هفته‌های اخیر افتتاح شد که این طرح روزانه در سقف ظرفیت با بهره‌برداری از ایستگاه‌های پیش تراکم و خطوط مربوطه، تمامی گازهای همراه در منطقه میدان آذر و چنگوله و میدان بیات و سایر مناطق مثل یاران شمالی جمع‌آوری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در شرق کارون، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون هم در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه اقدامات خوبی را شروع کرده اند، گفت: پیش‌بینی می‌شود جشن خاموشی کامل گازهای همراه نفت در شرق و غرب کارون را پایان ۱۴۰۴ برگزار شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه مدیریت کربن پیشتاز است، بحث مدیریت کربن در همایش پیش‌رو مورد توجه قرار خواهد داشت، همچنین بحث تأمین آب واحدهای پتروشیمی بسیار حائز اهمیت است و طرح‌های آب بر باید در حاشیه دریا احداث شوند، افزود: زنجیره تامین کالا در صنعت پتروشیمی و صادرات محصولات از دیگر موضوعاتی است که مورد بیان در همایش قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه امروز بیش از ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی اولین پتروشیمی ایران می‌گذرد،   تا سال ۵۷ با وجود نداشتن هیچ گونه تحریمی و همراهی تمام ابرقدرت‌هاکارنامه روشن و درخشانی در زمینه پتروشیمی نداشتیم، در آن زمان بیش از ۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم و می‌توانستیم خوراک سرشاری برای صنعت پتروشیمی داشته باشیم. بعد از انقلاب اسلامی صنعت پتروشیمی رشد چشمگیری داشت، به‌طوری که از  ۶ مجتمع پتروشیمی در زمان انقلاب، به بیش از ۸۰ مجتمع پتروشیمی رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امروز به‌ ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ میلیون تن رسیدیم و تا پایان سال از ۱۰۱ میلیون تن عبور خواهیم کرد، گفت: غربالگری طرح های بالادست انجام شده و با برنامه‌ریزی صورت گرفته، جهت‌گیری‌ها به صمت توسعه زنجیره اصلاح شد. همچنین بومی‌سازی کانالیست‌ها در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد و اکنون تمامی کاتالیست‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور  را بومی سازی کردیم و صاحب فناوری شدیم.

شاهمیرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در تأمین ارز  بسیار خوش درخشید، به‌طوری‌که برنامه ارزآوری پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود امااین رقم به میزان ۱۲ میلیارد دلار محقق شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۶ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۲ با وجود ریزش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات در بازارهای داخلی با عرضه اعتباری برای کمک به هزاران کارگاه‌های تولیدی، رقم خوبی حاصل شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۰ همت عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بازار بورس صورت گرفت که موجب افزایش و رونق تولیدات محصولات پایین دستی و صنعتی در کشور شد، گفت: تنها کشوری در منطقه هستیم که به همه دانش کاتالیست‌ها دست یافته‌ایم و در زمینه کالا و تجهیزات نیز برنامه‌ها بر این اساس است که تا چهارسال آینده، به دانش شاخت تمامی کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله از یک سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در یک‌سال اخیر نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه دست یافتیم و اکنون در باشگاه تولیدکننده تجهیزات هایتک صنعت پتروشیمی قرار گرفتیم، گفت: تهیه سند تکمیل زنجیره ارزش از دستاوردهای مهمی است که آخرین وضعیت تولیدات صنعت پتروشیمی و جهت‌گیری بلندمدت ما را مشخص می‌کند، اصلاح اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراحل پایانی تدوین بوده و باید افق بلندمدت ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی تدوین شود و برنامه راهبردی چشم‌انداز ۲۰ ساله را تدوین کرده‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل