منازل مردم را رایگان به فیبرنوری وصل کنید

وزیر ارتباطات خطاب به اپراتورهای فیبر نوری تاکید کرد: پس از ایجاد پوشش منتظر درخواست مردم نمانید و حتی به عنوان هدیه دولت منازل مردم را رایگان به فیبرنوری متصل کنید.

به گزارش آرمان اقتصادی، افزایش سرعت اینترنت به وسیله پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها از جمله مهم ترین پروژه های ارتباطی دولت سیزدهم محسوب می شود که با تأکید مسئولان و دولتمردان طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاکنون حدود ۸ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار گرفته اند و تا آخر سال جاری قرار است این عدد به ۱۴ میلیون خانوار برسد.

مهم‌ترین ویژگی این فناوری، پهنای باند بسیار بالاتر آن در مقایسه با کابل‌های مسی معمولی است و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد، به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پر سرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبرنوری به یک ضرورت تبدیل شده است.

براساس اعلام رسمی در مدت سه سال گذشته بیش از ۱۰ برابر دولت قبل در شهرها فیبرکشی شده و تعداد مشترکین مبتنی بر فیبرنوری نیز از ۲۸۰ هزار در ابتدای دولت به نزدیک به ۵۹۰ هزار تاکنون رسیده و دو برابر شده است. با برنامه ریزی گسترده‌ای که صورت گرفته از طریق ۱۰ اپراتورهای ارتباطی، هم اکنون بیش از ۳۰۰ تیم مشغول به فعالیت هستند.

در این راستا اخیرا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در ادامه جلسات هفتگی بررسی وضعیت ارتباطی استان‌ها با محسن افشارچی، استاندار زنجان دیدار و گفت و گو کرد و با تاکید بر اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یک پروژه ملی و زیرساختی برای توسعه آینده کشور محسوب می شود گفت: بسیار خوشحالیم که اجرای این پروژه اکنون به قانون و تکلیف درآمده است و این اطمینان وجود دارد که پس از این دولت نیز این پروژه تا تکمیل و نهایی شدن ادامه پیدا خواهد کرد.  

وی افزود: ما نیز پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را تا آخرین روز دولت با جدیت دنبال خواهیم کردیم تا این پروژه در نقطه مطلوبی به وزیر و دولت بعدی تحویل دهیم.

زارع پور با اشاره به پیگیری‌های استاندار زنجان برای به سرانجام رساندن پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها گفت: متاسفانه هنوز برخی از استانداران اهمیت این پروژه مهم را به خوبی درک نکرده اند و خوشحالیم که استاندار محترم زنجان که خود از متخصص حوزه ارتباطات و فناوی اطلاعات محسوب می شود به طور جدی این پروژه را در استان دنبال می کنند.

وزیر ارتباطات با اشاره به میزان پیشرفت پروژه در استان و پوشش مطلوب ایجاد شده و البته آمار نامطلوب اتصال گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد شهر تحت پوشش شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار گرفته اند و ضروری است به موازات نهضت «پوشش» به نهضت «اتصال» نیز توجه شود.

وی افزود: باید شرایطی ایجاد شود که مردم نیز به اهمیت این پروژه پی ببرند و نسبت به آن حس پیدا کنند که این امر نیازمند آن است که در سطح استان یک عزمی ایجاد شود و با همراهی اپراتور مربوطه بازاریابی خانه به خانه و محله به محله آغاز شود.

وزیر ارتباطات خطاب به اپراتورهای فیبرنوری تاکید کرد: پس از ایجاد پوشش منتظر درخواست مردم نمانید و حتی به عنوان هدیه دولت منازل مردم را رایگان به فیبرنوری متصل کنید.

زارع‌پور روز یک شنبه در جلسه هیئت دولت که به ریاست محمد مخبر، سرپرست نهاد ریاست جمهوری برگزار شد؛ درباره آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری و جزئیات آن توضیح داد: کار بسیار خوبی که در این دوره انجام شد، یکی در زمینه ارتباطات ثابت یعنی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها بود که یکی از یادگارهای شهید جمهور بوده و اکنون در ۴۰ درصد شهرهای کشور اجرا شده و ۴۰ درصد خانوارهای شهری به آن دسترسی دارند.

وی تأکید کرد: بر این اساس ما سرعت را ۱۰۰ برابر نسبت به وضعیت فعلی افزایش می‌دهیم، اگرچه هنوز ملموس نیست چون در همه جا راه‌اندازی نشده است. این پروژه را در ۶۰۰ شهر  آغاز کردیم و در ۳۰۰ شهر کار تمام شده و هم اکنون حدود ۴۰۰ تیم در این شهرها در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل