سالانه بالغ بر ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور ثبت می‌شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور ثبت شده است، گفت: طبق گزارش‌های موجود بیش از ۶۰ درصد از خاک‌های ایران زیر یک درصد ماده آلی دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان یکی دیگر از جلسات کارگروه تصویب دستورالعمل‌های اجرایی نقشه راه خاک گفت: تکالیفی در آئین نامه شامل مطالعات و آزمایش خاک، تهیه نقشه خاک “یک در بیست و پنج هزارم ” مطالعات خاک شناسی و حاصلخیزی خاک بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که برای این دو اقدام، بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه برآورد و به تأیید دولت هم رسیده است.

وی توضیح داد: چون این کارها در همان تکالیف قانونی، زمان بر و برخی از اعمال قانونی نظیر ارتقا ماده آلی خاک، کشاورزی حفاظتی و استفاده از بقایای گیاهی و خاک‌ورزی هم برعهده خود کشاورزان گذاشته شده، امیدواریم برای اجرای احکام خواسته شده در قانون، در برنامه هفتم توسعه، بودجه لازم اختصاص یابد تا این کار مهم سریع‌تر انجام شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، سازگاری با تغییرات آب و هوایی، پایداری تولید، احیای خاک و حفاظت از محیط زیست را از اهداف نقشه راه خاک کشور عنوان کرد و گفت: قانون خاک سال ۱۳۹۸ تصویب شد، اما آئین نامه آن حدود ۶ ماه پیش به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.

نیازی شهرکی تاکید کرد: مشکلات متعددی در بخش خاک کشور وجود دارد که فرسایش خاک، شوری و کاهش کیفیت خاک و استفاده بی ضابطه پساب شهری و روستایی در اراضی کشاورزی و تغییر کاربری از بزرگترین مشکلات این بخش حیاتی امنیت غذایی کشور است.

وی با اشاره به این که سالانه بالغ بر ۱۶.۵ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور ثبت شده، افزود: طبق گزارش‌های موجود بیش از ۶۰ درصد از خاک‌های ایران زیر یک درصد ماده آلی دارند و ۳۳ درصد خاک‌ها نیز با کمبود پتاسیم روبرو هستند و بیش از ۱۰ میلیون هکتار از اراضی هم در رده‌های مختلف شوری قرار دارند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون نقشه کامل خاک برای ۱۸ میلیون و ۲۳۲ هزار هکتار از اراضی بر روی پایگاه اطلاعات منابع خاک کشور بارگذاری شده است.

نیازی شهرکی همچنین، تغییر کاربری اراضی را به عنوان یک معضل جدی برای حفاظت از اراضی حاصلخیز و مرغوب آبی کشور دانست که باید برای رفع آن اقدامات جدی به عمل آورد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل