مالزی خواستار جبران خسارت قربانیان اختلال سایبری شد

وزیر دیجیتال مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد از شرکت‌های فناوری جهانی مایکروسافت و کراود استرایک (CrowdStrike)، خواسته است جبران ضرر شرکت‌هایی که از اختلال فناوری جمعه گذشته آسیب دیدند را مد نظر قرار دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، به‌روزرسانی معیوب نرم افزار شرکت امنیت سایبری کراود استرایک، جمعه گذشته، باعث از کار افتادن رایانه‌های ویندوز شد و خدمات اینترنتی در سطح جهانی را مختل کرد و صنایع مختلف از خطوط هوایی گرفته تا بانک‌ها و بخش درمانی را زمین‌گیر ساخت. مایکروسافت شنبه هفته جاری اعلام کرد حدود ۸.۵ میلیون دستگاه ویندوز در نتیجه این اتفاق، از کار افتادند. خدمات صنایع مختلف اواخر روز جمعه به تدریج به وضعیت عادی برگشتند اما شرکت‌ها همچنان با تاخیرات پیش آمده در سفارش‌ها و پروازهای لغو شده و مسائل دیگر، دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق هشداری که «کراود استرایک» به مشتریانش ارسال کرد، نرم افزار «فالکون سنسور» این شرکت، باعث از کار افتادن ویندوز مایکروسافت و نمایش صفحه آبی شده که به طور غیررسمی، به عنوان «صفحه آبی مرگ» شناخته می‌شود.

گوبیند سینگ دئو، وزیر دیجیتال مالزی به خبرنگاران گفت: پنج سازمان دولتی و ۹ شرکت فعال در بخش هواپیمایی، بانکی و درمانی در میان شرکت‌هایی بودند که فعالیتشان در مالزی بر اثر این اختلال جهانی، فلج شد.

گوبیند گفت: با نمایندگان مایکروسافت و کراود استرایک برای دریافت گزارش کامل درباره این واقعه، دیدار کرده و از این شرکت‌ها خواسته است اقداماتی را برای اجتناب از تکرار اختلال در پیش بگیرند.

وی اظهار کرد: از این شرکت‌ها خواسته است خسارت یا ضرر شرکت‌ها از این اختلال را بررسی کنند و ببینند تا چه حدی قادر هستند برای حل مسئله به آنها کمک کنند و در ادامه افزود:‌دولت هر جا که امکان پذیر باشد در برابر این درخواست‌ها مساعدت نشان خواهد داد.

با این حال، میزان خسارت به بار آمده هنوز مشخص نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل شرکت «کپیتال ای» که اپراتور شرکت هواپیمایی ارزان قیمت «ایر آسیا» است، روز سه شنبه گفت: ایرلاین‌های خسارت دیده از این اختلال فناوری اطلاعات، در خور آن هستند که خسارتشان جبران شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل