استقبال فعالان اقتصادی از راه اندازی بازار ارز توافقی/ ثبات ارزی افزایش می‌یابد

کارشناس اقتصادی گفت: راه اندازی بازار ارز توافقی زمینه ساز حضور بیشتر و پررنگ‌تر فعالان اقتصادی و ایجاد ثبات نسبی در بازار است.

رحمان سعادت؛ کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص آثار مثبت راه اندازی بازار ارز توافقی اظهار کرد: در اقتصاد یک تعریف واحد و جامعی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد باید در بازار‌های مختلف و در حوزه‌های متفاوت اقتصادی با فراغ بال و انگیزه وارد شوند، یعنی انگیزه‌ای برای ورود آن‌ها به بازار‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی مثل بازار ارز و فعالیت تجاری فراهم باشد.

وی در این باره یادآور شد: راه اندازی بازار ارز توافقی در مرکز مبادله بدین دلیل فعالیت و تصمیم بسیار مطلوبی است که زمینه ساز حل و فصل برخی از چالش‌هایی می‌شود که در موضوع عرضه و تقاضای ارز بازار را متاثر کرده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: فعالان تاثیرگذار در عرصه تجاری اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان با راه اندازی بازار ارز توافقی به دلیل وجود منافع مشترک، در این بازار حضور بیشتر و پررنگ تری خواهند داشت و این موضوع به خودی خود زمینه ساز ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز می‌شود.

سعادت افزود: وقتی در بازار ارز اطمینان نسبی درباره عرضه و تقاضا با قیمت مناسب و در اسرع وقت وجود داشته باشد بازار دچار سردرگمی و نوسان غیرواقعی نمی‌شود و به همین علت بازار ارز ثبات بیشتری پیدا می کند.

او یادآور شد: وجود بازار توافقی در کنار بازار رسمی ارز تا حد زیادی مطلوب است چرا که هم نیاز متقاضیان در اشکال مختلف را بیمه می‌کند و هم نظر دارندگان ارز برای عرضه با قیمت توافقی را جلب می‌کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: حمایت از کسب و کار‌های خُرد، متوسط و دانش بنیان و شرکت‌هایی که مثل شرکت‌های بزرگ حامی مالی ندارند در بازار ارز توافقی کلید می‌خورد؛ بنابراین شرکت‌های یاد شده از تلاطمات نرخ ارز در بازار آزاد در امان می‌مانند.

سعادت افزود: راه اندازی بازار ارز توافقی زمینه ساز حضور بیشتر و پررنگ‌تر سرمایه های خرد و کلان در بخش تولید است، بنحوی که حتی می‌تواند منجر به وارد شدن سرمایه‌های خرد و متوسط برای راه اندازی کسب و کار تولیدی شود. به این دلایل راه اندازی بازار ارز توافقی ایده خوبی است که انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه زودتر آن را عملیاتی و اجرایی کند.

 

وی درباره مزایای راه اندازی بازار ارز توافقی بیان کرد: با راه اندازی این بازار و توافق بین تجار به نوعی جلوی نوسان در بازار غیررسمی گرفته خواهد شد.

 

عملکرد مطلوب بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

 

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه بازار ارز فقط از مسائل داخلی اثر نمی‌گیرد بلکه رویداد‌های جهانی نیز بر آن اثر می‌گذارد، بیان کرد: قسمتی از نوسانات بازار ارز به سیاست خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور و وزارت خارجه مربوط است، به نوعی موضع سیاست خارجی و اتفاقاتی که در حوزه بین الملل رخ می‌دهد نیز روی بازار ارز اثر می‌گذارد.

سعادت خاطرنشان کرد: جنگ بین کشور‌ها نه تنها بر بازار ایران بلکه روی بازار کل کشور‌ها اثر می‌گذارد؛ بنابراین علت تمامی نوسانات بازار ارز را نمی‌توان بانک مرکزی دانست با این وجود این بانک در حوزه مدیریت داخلی ارز تا حدودی موفق عمل کرده به طوری که در سال گذشته بعد از هر تنش سیاسی با اقدامات بازارساز قیمت دلار به کانال قبلی بازمی‌گشت.

وی افزود: نرخ ارز تحت تاثیر تورم است و خوشبختانه با اقدامات بانک مرکزی نرخ تورم به ۳۱ درصد در اسفند ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده، همچنین مدیریت عرضه و تقاضای ارز توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد که این بانک با مدیریت خوب تقاضا و پاسخ به نیاز متقاضیان واقعی از طریق مرکز مبادله ایران از ایجاد نوسان در بازار غیررسمی جلوگیری کرده است.

این اقتصاددان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ با اقدامات رئیس کل بانک مرکزی دیپلماسی ارزی با قوت ادامه پیدا کرد و بخشی از منابع بلوکه شده ما در سایر کشور‌ها وصول شد به همین علت بانک مرکزی توانست بازار ارز را از نوسانات ناشی از تنش‌های سیاسی حفظ کند.

خروج از نسخه موبایل