احتمال ممنوعیت صادرات مهمترین فرآورده نفتی روسیه

دولت روسیه در پی افزایش قیمت‌های داخلی، سرگرم بررسی ممنوعیت صادرات دیزل است.

به گزارش آرمان اقتصادی، روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده دیزل از طریق دریا در جهان است و پس از این کشور، آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

دیزل بزرگترین صادرات فرآورده نفتی روسیه است که به حدود ۳۵ میلیون تن در سال می‌رسد و تقریبا سه چهارم آن از طریق خط لوله ارسال می‌شود.

از فوریه سال ۲۰۲۳ که تحریم کامل اتحادیه اروپا بر واردات محصولات نفتی روسیه در اعمال شد، صادرات دیزل روسیه به برزیل، ترکیه، کشورهای آفریقا، آسیا و خاورمیانه و انتقال از کشتی به کشتی (STS) تغییر یافت.

طبق گزارش روز چهارشنبه روزنامه کومرسانت، قیمت دیزل در بورس کالا در بخش اروپایی روسیه، یک پنجم افزایش یافته و به ۶۲ هزار روبل (۷۱۶.۳۵ دلار) در هر تن رسیده است.

قیمت عمده فروشی به دلیل تقاضای زیاد کشاورزان در فصل برداشت و تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های نفت، احتمالا افزایش می‌یابد.

روسیه در پاییز گذشته صادرات گازوئیل را به مدت حدود دو هفته به حالت تعلیق درآورد، اما عرضه از طریق خطوط لوله به خارج از کشور را از سر گرفت. این کشور همچنین صادرات بنزین را محدود کرده و قرار است ممنوعیت صادرات بنزین را از اول اوت از سر بگیرد.

کومرسانت به نقل از یکی از منابع آگاه نوشت: صادرات دیزل ممکن است در صورت افزایش شدید قیمت‌ها ممنوع شود، اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی روسیه به درخواست اظهارنظر در این باره، پاسخ نداد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل