موثقی نیا: لزوم افزایش سازوکارهای کنترلی در گل گهر برای رسیدن به کارایی مطلوب

به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو)، جلسه کارگروه کنترل مدیریت شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، مسئولان ارشد این سازمان و اعضای هیات مدیره شرکت گل گهر برگزار و عملکرد و برنامه های توسعه ای آن بررسی شد.

محمدرضا موثقی نیا در این جلسه، ضمن تشکر از گزارش ارائه شده شرکت گل گهر، اعلام کرد: با توجه به حجم فعالیت ها و گستردگی مجموعه شرکت مذکور، برای رسیدن به کارایی مطلوب تر، باید ساز و کارهای کنترل در همه مجموعه گل گهر افزایش یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه مجتمع گل گهر با شرکت های زیرمجموعه در قالب یک هلدینگ به شمار می آید، این مجموعه باید فراتر از یک شرکت اداره شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: باید سیستمی در مجتمع گل گهر، طراحی شود تا در آن پایداری تولید و حاشیه سود شرکت مشخص باشد تا براساس آن، شرکت های زیرمجموعه به نحو مطلوب اداره شوند.

توسعه ها براساس طرح جامع فولاد باشد
جمشید ملارحمان، عضو هیات عامل ایمیدرو در این جلسه با اشاره به چالش های صنعت فولاد، گفت: از ۱۰-۱۵ سال پیش به صنعت فولاد اعلام می کنیم که براساس طرح جامع فولاد، معدن کارخانه نداشته باشد و کارخانه های فولاد نیز به دنبال معدن نباشند، اما طبق این رویه پیش نرفتیم و نتیجه این می شود که در صنعت فولاد، میلیادرها دلار هزینه تکراری شده و در عین حال، مشکلاتی نیز برای زنجیره ایجاد می شود.

اجرای ۳۰ طرح توسعه ای در گل گهر
ایمان عتیقی، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در این نشست با اشاره به عملکرد سال گذشته و برنامه های این شرکت در سال ۱۴۰۳ گفت: مجموعه گل گهر در سال گذشته، تامین ۱۱ میلیون تن سنگ آهن از سایر معادن، استخراج ۱۰.۸ میلیون تن سنگ آهن، ۸۲ میلیون تن باطله برداری، تولید ۱۱.۵ میلیون تن کنسانتره و تولید ۱۲.۵ میلیون تن گندله را انجام داد.
وی ادامه داد: برنامه امسال این مجتمع، تامین ۱۲ میلیون تن سنگ آهن از سایر معادن، استخراج ۱۱ میلیون تن سنگ آهن، ۹۰ میلیون تن باطله برداری، تولید ۱۲.۵ میلیون تن کنسانتره و تولید ۱۱.۸ میلیون تن گندله است.

اجرای ۴۸ طرح به ارزش ۵.۳ میلیارد یورو
عتیقی با اشاره به اینکه مجتمع گل گهر ۴۸ طرح در راستای توسعه ای به ارزش ۵.۳ میلیارد یورو تعریف و اجرایی کرده است، گفت: از این میان، ۱۳ طرح پیشران در راستای اقتصاد مقاومتی و ۳۵ طرح صنعتی و زیربنایی است. این طرح ها در حوزه های تولید کنسانتره، گندله، احیای اسفنجی، نورد، سیم بکسل و غیره است.
وی افزود: بخشی از این طرح ها، زیرساختی بوده و در زمینه تولید برق، تامین آب، گاز، تامین ماشین آلات و نیز در حوزه اکتشاف و افزایش ذخایر معدنی است. طرح های مذکور به مرور تا ۱۴۰۵ به بهره برداری می رسند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به سرمایه گذاری حدود ۱۱ هزار میلیارد ریالی این مجتمع طی سال ۱۴۰۳ برای طرح های توسعه ای گفت: بخشی از این طرح ها شامل خرید ماشین آلات معدنی، بهبود کیفیت محصول کارخانه های گندله سازی شماره ۱ و ۲، احداث کارخانه تولید سولفات آمونیوم از طریق سولفورزدایی گازهای کارخانه گندله شماره ۱ و احداث کارخانه طلا در سیاه جنگل است.
وی افزود: احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی، احداث پایانه ریلی جدید، فاز ۳ بازیابی آب، توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره، ساخت و نصب پایلوت پلنت فرآوری و گندله سازی، بخش دیگری از این طرح هاست.
بنا به این گزارش، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر در استان کرمان، شهرستان سیرجان، کیلومتر ۵۰ جاده شیراز قرار دارد.

خروج از نسخه موبایل