تصمیم گروه ۲۰ در مورد مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها

گروه ۲۰ اعلام کرد از مالیات تصاعدی حمایت می‌کند اما مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها را تایید نکرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ۲ مقام گروه ۲۰ اظهار کردند نشست رهبران مالی گروه ۲۰ در برزیل، بیانیه‌ای مشترک در حمایت از مالیات تصاعدی آماده می‌کند که پیشنهاد میزبان برای مالیات بر عایدی سرمایه جهانی میلیاردرها را تایید نمی‌کند.

ریاست برزیل بر گروه ۲۰ اقتصادهای بزرگ در سال جاری، حمایت اولیه برخی کشورها را برای تلاش مشترک مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها را به خود جلب کرده، اگرچه بحث اولیه بوده است.

فرانسه، اسپانیا، کلمبیا، بلژیک و اتحادیه آفریقا به همراه آفریقای جنوبی که سال آینده ریاست گروه ۲۰ را بر عهده خواهد گرفت، از این ایده حمایت کرده‌اند، با این حال، این ایده با مقاومت بالایی از طرف برخی افراد ازجمله جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده مواجه شد.

برخی در وزارت دارایی آلمان نیز در ماه آوریل با این ایده مخالفت کردند، آنان گفتند در نشست این هفته گروه ۲۰، مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها حذف شده است. به گفته آنان بحث‌های مالیاتی بر ایده‌های دیگری مانند مبارزه با اجتناب از پرداخت مالیات و پنهان کردن ثروت متمرکز خواهد شد.

یکی از مقامات گروه ۲۰ گفت انتظار می‌رود بیانیه مشترک شامل درخواست همکاری برای کاهش فرار مالیاتی توسط ابرثروتمندان از طریق تبادل اطلاعات بیشتر و بهترین شیوه‌ها باشد.

انتظار می‌رود، زمانی که وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی نشست‌های این هفته در ریو دو ژانیرو را به پایان برسانند، بیانیه مشترک گروه ۲۰ منتشر شود.

علیرغم تردیدها، بحث‌های گروه ۲۰ درباره مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرهای جهانی تحسین رهبران سابق جهان ازجمله ۱۹ عضو باشگاه مادرید، مجمعی متشکل از بیش از ۱۰۰ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر سابق را به همراه داشته است.

در سمیناری در برازیلیا در ماه گذشته، مقامات پیشنهاد رصدخانه مالیاتی مستقل اتحادیه اروپا را برای وضع مالیات ۲ درصدی بر دارایی‌های بیش از یک میلیارد دلار مورد بحث و بررسی قرار دادند که درآمد تخمینی ۲۵۰ میلیارد دلاری سالانه از ۳۰۰۰ نفر را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل