۲۲.۹ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

از ابتدای سال جاری تا هفتم مرداد ماه ۲۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، براساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال جاری تا روز گذشته، هفتم مردادماه ۱۴۰۳، ۲۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار ارز برای واردات تامین شده است. در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو پنج میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون دلار و برای خدمات ۴۱۸ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات پنج میلیارد ۸۵ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی چهار میلیارد و ۶۹ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و در مجموع ۵ میلیارد و ۱۵۳ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر، تخصیص داده است.

همچنین، تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۴۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۹۴۶ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۶۲۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، ۱۸۷، ۸۳۷، ۸۹۲ و ۳۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۷ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این گروه ها، شش میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به هشم مرداد ماه، ۳۹ هزار و ۳۳۵ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۷۲۱ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۷۱۰ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۴۲۵ تومان برای یوآن، ۴۵۷ تومان برای روبل و یک هزار و ۱۹۵ تومان برای لیر محاسبه شده است.

قیمت ارز در مرکز مبادله چه قدر است؟

باید اشاره داشت، امروز (هشتم مرداد ماه ۱۴۰۳) در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۱۵۹ تومان، یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۳۰۵ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۱۱۳ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۱۸۳ تومان، یورور با نرخ ۴۷ هزار ۹۸۷ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۳۰ تومان بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل