«بازار ارز توافقی» سدی محکم برای جهش نرخ ارز/ بازگشت ارزهای صادراتی با سهولت بیشتری انجام می‌شود

قرار است به زودی ابزار جدیدی به نام «بازار ارز توافقی» راه‌اندازی شود که قطعا به رشد تولید کمک بسیار زیادی می‌کند.

فریال مستوفی؛ رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازارگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اثرات راه‌اندازی بازار ارز توافقی بر بازار اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که  در اقتصاد وجود دارد، غیرقابل پیش بینی بودن شرایط برای تولید و همچنین نرخ ارز است که این موضوع موجب شده واردکنندگان و صادرکنندگان نتوانند به اهداف خود دست یابند.

وی بیان داشت: در تمام کشور‌های دنیا می‌توان نرخ ارز را هج کرد، یعنی سیستم هجینگ وجود دارد و نرخ ارز را در آینده هج می‌کنند؛ اما در ایران این سیستم وجود ندارد، به همین دلیل نرخ ارز در ایران قابل پیش‌بینی نیست.

مستوفی تصریح کرد: برای مدیریت بهتر بازار ارز و قابل پیش‌بینی شدن نرخ ارز، آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی ابزار جدیدی به نام «بازار ارز توافقی» خبر داده است که قطعا به رشد تولید کمک بسیار زیادی می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی باید دقت کند تا دستورالعمل‌ها، نظارت‌ها و اجرای بازار ارز توافقی با دقت بالایی انجام شود تا بهترین تاثیر را در تولید شاهد باشیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در بازار ارز توافقی بر سر نرخ ارز یک توافقی به وجود می‌آید و خریدار و فروشنده به یک تفاهمی دست پیدا می‌کنند که در ادامه این موضوع موجب می‌شود تا ارزی که در دست مردم است، به بخش تولید وارد شود، در این صورت هم جهش در تولید ایجاد خواهد شد و هم اینکه بازار ارز دچار التهاب نخواهد شد. بدین ترتیب به هر میزان پولی که وارد بازار ارز توافقی می‌شود، به همان مقدار از قدرت جهش نرخ ارز جلوگیری می‌کند.

مستوفی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان مسئله تعهد ارزی است، گفت: هر صادرکننده واقعی بعد ازاینکه کالایی را صادر می‌کند، برای تولید دوباره آن نیاز به پول دارد، بنابراین ارز‌های صادراتی خود را به کشور باز می‌گرداند و اگر هم ارزی در خارج از ایران باقی بماند، رقم کوچکی خواهد بود؛ بنابراین با راه اندازی بازار ارز توافقی صادرکننده و وارد کننده که نرخ ارز را توافق می‌کنند و از این طریق می‌توانند نرخ ارز را پیش بینی کنند که این موضوع موجب خواهد شد تا صادر کننده تمام ارز‌های خود را وارد کشور کند و نرخ ارزش را به قیمت مناسب به فروش برساند و از طرف دیگر وارد کننده نیز به راحتی ارز‌های خود را دریافت خواهد کرد.

خروج از نسخه موبایل