خیز عمان برای افزایش صادرات ال‌ان‌جی

عمان قصد دارد یک واحد جدید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) بسازد که ظرفیت صادرات این کشور را به میزان یک سوم افزایش می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، برنامه عمان، از باور این کشور به تقاضا برای ال‌ان‌جی با وجود گذار جهانی به سوی انرژی پاک‌تر، حکایت دارد.

خبرگزاری عمان گزارش داده که این پروژه به ظرفیت ۳.۸ میلیون تن در سال، نزدیک تاسیسات فعلی در قلهات، ساخته خواهد شد و ظرفیت کلی صادرات ال‌ان‌جی این سلطان نشین را به ۱۵.۲ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد. دولت سرگرم نهایی کردن مطالعات طراحی برای این پروژه است که قرار است فعالیت را در سال ۲۰۲۹، آغاز کند.

تنها سه کشور در خاورمیانه، در حال حاضر ال‌ان‌جی صادر می‌کنند و هر سه، مشغول کار بر روی پروژه‌های توسعه تولید هستند. قطر قصد دارد ظرفیت ال‌ان‌جی خود را تقریبا دو برابر کرده و به سالانه ۱۴۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ برساند. امارات عربی متحده هم می‌خواهد ظرفیت ال‌ان‌جی خود را حدود دو سوم افزایش داده و به ۱۵.۴ میلیون تن در سال برساند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کشورهای خاورمیانه‌ای انتظار دارند واردکنندگان گاز جهان با وجود حرکت به سمت سوخت‌های پاک‌تر، همچنان برای مدت طولانی به این سوخت متکی باشند. با این حال، بعضی از تحلیلگران از جمله آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، پیش بینی می‌کنند که استفاده جهانی از گاز تا پایان دهه جاری، به اوج برسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل