امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پیش‌بینی واکسیناسیون بیش از ۳۲ میلیون راس دام علیه تب برفکی

سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرد، ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی به شکل رایگان در فاز نخست در ۱۷ استان کشور واکسینه شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا اسدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ما کشور را برای انجام واکسیناسیون علیه تب برفکی دام‌ها به دو منطقه از نظر اقلیمی تقسیم کردیم و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در فاز نخست، عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی برای ۳۰ میلیون رأس دام سبک و دو میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین روستایی و عشایری واجد شرایط توسط اکیپ‌های دامپزشکی در ۱۷ استان معتدل و سردسیری انجام می‌شود.

وی افزود: فاز نخست واکسیناسیون تب برفکی در استان‌های سرد و معتدل از ۱۰ تیر آغاز شده و تا ۱۰ شهریور امسال ادامه خواهد داشت و فاز دوم آن نیز از ۱۰ آذر آغاز و ۱۰ بهمن امسال پایان می‌یابد.

اسدی ادامه داد: ۱۷ استان معتدل و سردسیری که فاز نخست واکسیناسیون برای مبارزه با بیماری ویروسی تب برفکی آغاز شده از جمله البرز، تهران، همدان، مرکزی، اصفهان و چهارمحال و بختیاری هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در مورد استان‌های گرمسیر نیز تصریح کرد: فاز نخست واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین روستایی و عشایری علیه تب برفکی در ۱۵ استان گرمسیر از یکم شهریور تا ۳۰ مهر و فاز دوم آن از یکم بهمن تا ۲۹ اسفند برنامه‌ریزی شده است.

وی پیش‌بینی کرد که در استان‌های گرمسیری ۳۳ میلیون رأس دام سبک و ۱.۵ میلیون رأس دام سنگین روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

اسدی گفت: نزدیک به ۷۲۰ اکیپ از بخش دولتی و خصوصی عملیات واکسیناسیون دام‌ها را به صورت رایگان در کشور انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: کل واکسن مورد نیاز تب برفکی برای جمعیت دامی واجد شرایط در سال جاری تأمین شده و این واکسن‌ها تولید داخل کشور هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، هدف از واکسیناسیون دام‌های کشور را ایجاد یک چتر یکپارچه و هماهنگ و ایجاد یک سیستم ایمنی کامل عنوان کرد.

وی با بیان این بیماری تب برفکی دارای واگیری بالایی است، از دامداران روستایی و عشایری خواست در کنار واکسیناسیون دام‌ها، اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی را در دامداری‌های خود برای کنترل و پیشگیری از بیماری رعایت و تا آنجا که مقدور است از تردد دام‌ها به ویژه در زمان واکسیناسیون خودداری کنند.

اسدی افزود: دامداران در صورت ضرورت تردد و جابجایی دام‌های‌شان، با ادارات دامپزشکی استان‌ها هماهنگ کنند.

وی در مورد تأثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت دام‌های کشور اذعان کرد: تغییرات اقلیمی علاوه بر این که بر سیستم متابولیک دام تأثیر می‌گذارد، موجب تغییر الگوهای اکوسیستمی و یک سری تغییرات غیر بیماری‌زا مربوط به متابولیسم دام‌ها می‌شود، از این رو با افزایش دما، دامداری‌ها به ویژه دامداری‌های صنعتی باید همواره تحلیل و آنالیزی از مصرف آب و خوراک دام‌های خود از نظر موادی همچون مواد آلی، معدنی و فلزات سنگین داشته باشند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: دامداران به محض آن که در آنالیز مصرف آب و خوراک دام خود با افزایش و یا کاهش این مواد روبرو شدند در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی برای اقدامات کنترلی مراجعه کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا