واکنش گمرک به معطلی یک ماهه ۴۰۰ راننده ایرانی در افغانستان/ حجم تراکنش تجاری به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر اقتصاد گفت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر(افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را اتنجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

محمدرضا رضوانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت معطلی ۴۰۰ راننده ایرانی کامیون‌های حامل سوخت عراق در خاک افغانستان و پیگیری‌های گمرک در صورت بازگشت کامیون‌ها اظهار داشت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر(افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را اتنجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

وی ادامه داد:‌ یا باید تصمیم بگیرند که این بار را برگردانند یا اینکه مشکل کیفی آن را حل کنند، البته از این جهت که رانندگان ایرانی هستند و ناوگان محموله سوختی متعلق به ایران است، هم وزارت امور خارجه و هم وزارت راه پیگیراین موضوع هستند. اما اگر این بار با رانندگان خارجی حمل می‌شد عده‌ای ایراد می‌گرفتند که چرا این فرصت از دست رفت و از ظرفیت رانندگان ایرانی استفاده نشد حالا هم دو کشور که ایران نقشی در این موضوع ندارند به با یکدیگر به مشکل برخوردند البته همانطور که گفتم وزارتخانه‌های امور خارجه و راه پیگیر تعیین تکلیف رانندگان ایرانی هستند.

منبع

ایلنا

خروج از نسخه موبایل