پیام‌رسان بومی پاکستان رونمایی شد

دولت پاکستان، به زودی، پیام‌رسان بومی را که برای کارمندان و مقامات فدرال طراحی شده است، عرضه خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  فاطمه خواجه، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات پاکستان، اظهار کرد: این اپلیکیشن در حال حاضر، در وزارتخانه او، به صورت آزمایشی استفاده می شود و به زودی، برای سایر دستگاه‌های دولتی، عرضه خواهد شد.

وی به شبکه الجزیره گفت: ما اپلیکیشنی متمرکز بر ارتباطات امن و یکپارچه در میان مقامات دولتی، طراحی کرده ایم. هدف از اپلیکیشن «بیپ» (Beep) پاکستان، حفاظت از داده و حریم خصوصی ما است.

هنگامی که در اوت سال ۲۰۲۳، سید امین الحق، وزیر وقت فناوری اطلاعات پاکستان، برنامه ها برای ساخت اپلیکیشن جدید را رونمایی کرد، آن را گزینه پاکستان برای واتس‌اپ توصیف کرد. اما اکنون، دولت پاکستان، از چنین مقایسه ای فاصله گرفته است. وزیر فناوری اطلاعات این کشور گفت: هر گونه مقایسه با واتس‌اپ، اشتباه است و قصدی برای رقابت با پلتفرم شخص ثالث، نداریم.

خبر طراحی این اپلیکیشن در حالی اعلام شده که مردم پاکستان در هنگام استفاده از اینترنت، با اختلالات متعددی روبرو هستند. دولت پاکستان در آوریل، تائید کرد شبکه اجتماعی «ایکس»، به دلیل تهدیدهای امنیتی، از فوریه، مسدود شده است.

کاربران پاکستانی در ماه‌های اخیر به سازمان مخابرات پاکستان که رگولاتور مخابراتی این کشور است، نسبت به محدودیتها شکایت کرده اند و مشکل در دسترسی به محتوای چند رسانه ای نظیر تصاویر، اسناد و فایلهای صوتی در واتس‌اپ را گزارش کرده اند. با این حال، وزیر اطلاعات پاکستان، ماه جاری، منکر وجود مشکل شد و هر گونه مشکل را به اختلال فناوری جهانی نسبت داد.

نگرانیها نسبت به امکانات امنیتی واتس‌اپ یا عدم وجود چنین امکاناتی، پس از انتشار گزارشهایی در دسامبر سال ۲۰۱۹، درباره هدف قرار گرفتن دهها مقام ارشد دولتی توسط جاسوس افزار اسرائیلی پگاسوس، اوج گرفت.

در آن زمان، دولت پاکستان، اطلاعیه ای صادر کرد و به مقامات توصیه کرد از ارسال اسناد حساس و محرمانه از طریق واتس‌اپ، خودداری کنند و برنامه هایی را برای توسعه یک اپلیکیشن بومی به منظور تضمین امنیت، اعلام کرد.

وزیر ارتباطات پاکستان با بیان اینکه، اپلیکیشن جدید، به تضمین حفاظت از داده و حریم خصوصی کمک خواهد کرد، منکر هر گونه برنامه ای برای فیلتر واتس‌اپ در پاکستان شد و چنین نگرانیهایی را بی اساس توصیف کرد.

یک مقام سازمان ملی فناوری اطلاعات پاکستان گفت: این اپلیکیشن با کمک طراحان برنامه پاکستان بخش خصوصی ساخته شده است اما جزئیات بیشتری را در خصوص امکانات ایمنی یا هزینه ساخت آن فاش نکرد.

با این حال، در سیاست حریم خصوصی «بیپ» پاکستان، آمده است که این اپلیکیشن، اطلاعات مختلفی درباره دستگاه مورد استفاده برای دسترسی به آن مانند مکان، اطلاعات اتصال و نشانی آی پی جمع آوری خواهد کرد. همچنین تاکید شده است که این اطلاعات، در سرورهای محلی شرکت ملی مخابرات ذخیره سازی خواهند شد.

«بیپ»، اطلاعات شخصی را با کسی به اشتراک نخواهد گذاشت یا نمی فروشد زیرا اطلاعات تنها در سرورهای داخلی شرکت ملی مخابرات ذخیره می شوند اما در صورتی که قانون ملزم کند، از نظر حقوقی، ناچار خواهد بود اطلاعات شخصی مربوطه را فاش کند.

شرکت ملی مخابرات پاکستان هدف اقدامات هک قرار گرفته که آخرین مورد، در ماه مه سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد و بعضی از وب سایتهای دولتی به مدت چندین ساعت، از دسترس خارج شدند. با این حال، دولت اعلام کرد دیتاسنترها هدف این هدف قرار نگرفته اند.

اما سازمان رسانه ای آمریکایی «اینترسپت» در اوت سال ۲۰۱۶ گزارش کرده بود آمریکا، سرورهای شرکت ملی مخابرات پاکستان را برای جاسوسی از رهبران سیاسی و نظامی این کشور، هک کرده است.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، کارشناسان به نمونه های کشورهای دیگری اشاره می کنند که تلاش کرده اند اپلیکیشنهای پیام‌رسان بومی بسازند. اپلیکیشن «کو» (Koo) که اپلیکیشن شبکه اجتماعی شبیه «ایکس» بود، در سال ۲۰۲۰ در هند ساخته شد و چراغ سبز دولت هند را دریافت کرد.

هر چند این پروژه، خصوصی بود اما مورد حمایت نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار گرفت و زمانی که دهلی نو با «ایکس» (توییتر سابق) دچار اختلاف شده بود، مودی به این پلتفرم هندی رفت. با این حال، اپلیکیشن «کو»، ماه جاری، به دلیل عدم تامین مالی، تعطیل شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل