حمل بار زمینی با بوژی یا تریلی ترانزیت؛ انتخاب بهترین وسیله‌ حمل

 وسایل حمل بسیار متنوعی در حمل‌ و نقل جاده‌ای استفاده می‌شود که امکان حمل هر نوع کالایی را فراهم کرده است. نکته اینجاست که باید وزن و حجم کالاها متناسب با ظرفیت‌های این وسایل حمل جاده‌ای باشد.

حمل بار زمینی یکی از روش‌های پُرکاربرد برای تجارت بین شهرها و کشورهایی است که مرز زمینی با یکدیگر دارند. با توجه‌ به تنوع بالای کالاهایی که حمل می‌شوند، وسایل‌ نقلیه متفاوتی طراحی و تولید شده‌اند که هرکدام کاربردهای مختص خود را دارند. بنابراین گاهی برای حمل بار با تریلی و گاهی با بوژی اقدام خواهد شد.

اما آیا می‌دانید هرکدام از وسایل‌ حمل بار زمینی چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا می‌دانید حمل بار با بوژی برای کدام کالاها مناسب است؟ آیا می‌دانید برای حمل بار فوق‌سنگین از چه‌ تریلی‌هایی استفاده می‌شود؟

وسایل حمل بار زمینی

حمل بار زمینی یکی از بهترین روش‌ها برای تجارت داخل مرزهای یک کشور و همین‌طور تجارت بین‌المللی است. این روش حمل به دو دسته اصلی حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای و ریلی تقسیم می‌شود، اما نکتۀ اصلی اینجاست که به‌ دلیل محدودیت‌های موجود، امکان کشیدن ریل به همه شهرها و کشورها وجود نخواهد داشت.

حمل جاده‌ای می‌تواند در هر مسیری که جاده‌ای آسفالته وجود داشته باشد انجام شود. بنابراین محدودیتی برای مسیرهای بین شهری و بین کشورها وجود نخواهد داشت؛ مگر در مواردی که جاده‌ای برای رسیدن به مقصد وجود نداشته باشد و در این صورت باید از روش حمل دیگری مانند هوایی یا دریایی استفاده کرد.

جالب است بدانید که وسایل حمل بسیار متنوعی در حمل ‌و نقل جاده‌ای استفاده می‌شوند که امکان حمل هر نوع کالایی را فراهم کرده‌اند. نکته مهم اینجاست که باید وزن و حجم کالاها متناسب با ظرفیت‌های این وسایل حمل جاده‌ای باشند. ازجمله پُرکاربردترین وسایل حمل بار زمینی بین‌المللی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حمل بار با تریلی ترانزیت (چادری)

یکی از پُرکاربردترین وسایل حمل بار جاده‌ای برای بارهای صادراتی و وارداتی، تریلی ترانزیت است که به آن تریلی چادری نیز گفته می‌شود. از مهم‌ترین مزایای این وسیله حمل، وجود یک چادر سراسری برزنتی است که از کالاها در برابر شرایط بد آب‌وهوایی و نور خورشید و باد و توفان محافظت خواهد کرد. بنابراین محموله در سلامت کامل به مقصد خواهد رسید.

حمل بار با تریلی کمرشکن

دلیل نام‌گذاری این تریلی در حمل بار زمینی این است که در بخش انتهایی آن، قسمتی پله‌مانند ایجاد شده است تا بتوان محموله‌هایی با وزن سنگین یا ارتفاع نامتعارف و غیرمعمول را حمل کرد. وظیفه این پله، تقسیم فشار و بار روی محورهای مختلف تریلی است و همین موضوع حمل بارهای بسیار سنگین را راحت‌تر و ایمن‌تر خواهد کرد. با تریلی کمرشکن می‌توان کالاهایی با وزن ۲۴ تن تا ۶۰ تن را حمل کرد.

حمل بار با بوژی

بوژی یا هزارچرخ که به آن ارابه واگن نیز گفته می‌شود، یکی از مناسب‌ترین وسایل حمل بار زمینی برای محموله‌های فوق‌ سنگین است. بوژی دارای محورهایی متناسب با اندازه و نوع بار است، بنابراین حمل بارهای بسیار سنگین را که در آن‌ها امکان تفکیک وزن وجود ندارد راحت‌تر کرده است. حمل بار با بوژی این امکان را فراهم کرده تا بتوان محموله‌هایی با وزن بسیار بالا و ابعادی نامتعارف را که در انواع دیگر تریلی‌ها امکان بارگیری ندارد به هر مقصدی منتقل کرد.

لازم است بدانید که وجود ارابه واگن در تریلی بوژی باعث شده است تا فشار بار روی جاده کاهش پیدا کند. بنابراین حمل بار با بوژی نه‌تنها جابه‌جایی کالاهای فوق ‌سنگین را ممکن کرده، بلکه عبور آن از هر جاده‌ای احتمال آسیب به مسیر را نیز به حداقل خواهد رساند.

یکی از امکانات قابل‌ توجه در حمل بار با بوژی، امکان اضافه‌کردن چرخ به تریلی است. بنابراین، اگر محموله دارای وزن و ابعادی باشد که به تحمل بار بیشتری نیاز باشد، تریلی بوژی می‌تواند به تنها انتخاب برای حمل تبدیل شود؛ چون علاوه‌ بر امکان حمل محموله‌ای فوق‌ سنگین و با ابعادی نامتعارف، امکان افزودن چرخ‌ها برای تقسیم فشار نیز وجود خواهد داشت.

حمل بار با تریلی کفی

حمل بار با تریلی کفی در ظاهر مشابه تریلی ترانزیت است، با این تفاوت که دیگر پوششی برزنتی در سراسر بخش بار وجود ندارد. این سبک از طراحی، باعث شده تا دسترسی به بخش‌های مختلف تریلی برای بارگیری و تخلیه بسیار آسان باشد. کف این نوع تریلی‌ها دارای چندین لایه بسیار محکم است که در برابر وزن بالای بار مقاومت می‌کنند. تمامی بخش‌های تریلی کفی از فولاد ساخته شده و تحمل وزن بار بین ۲۴ تن تا ۲۷ تن را دارد.

حمل بار زمینی با تریلی تیغه

در قسمت بار تریلی تیغه، تیغه‌ای قرار گرفته تا بتوان روی آن کانتینر یا مخازن حمل بار مختلف را قرار داد. جالب است بدانید که تریلی تیغه طوری طراحی شده است که بتوان در صورت نیاز، تیغه را برداشت یا آن را جابه‌جا کرد. این نوع تریلی در حمل بار زمینی توانایی حمل بار بین ۲۴ تا ۲۸ تن را دارد.

حمل بار با تریلی جامبو

تریلی جامبو به‌نوعی ترکیبی از ۲ تریلی بغل‌دار و کمرشکن است. از تریلی جامبو معمولاً برای حمل محموله‌های بسیار سنگین در مسیرهای جاده‌ای استفاده می‌کنند. این نوع تریلی، در بخش بار، چادر دارد؛ بنابراین کلیه کالاها در تمام طول مسیر از باد و باران و نور خورشید محافظت خواهند شد.

حمل بار با تریلی بونکر

تریلی بونکر دارای مخزنی استوانه‌ای و سربسته است که امکان بارگیری و تخلیه با استفاده از هوای فشرده را فراهم می‌کند. در این نوع تریلی‌ها لوله‌هایی تعبیه شده است که هوای فشرده مورد نیاز برای تخلیه مواد را تولید خواهد کرد. لازم است بدانید که حداکثر ظرفیت بارگیری تریلی بانکر برای حمل بار زمینی تنها ۲۸ مترمکعب است.

حمل بار زمینی با تریلی تانکر

این تریلی حمل بار زمینی، همان‌طور که از نامش پیداست، انتخابی عالی برای حمل انواع مایعات خواهد بود. نکته مهم اینکه این نوع تریلی قابلیت حمل انواع مایعات بین ۳۳ تا ۵۰ هزار لیتر را دارد و اندکی با تریلی بانکر متفاوت است. در این نوع تریلی‌ها به‌جای هوای فشرده از وزن مایع موجود در تانکر برای تخلیه استفاده خواهد شد. اما اگر به تخلیه پمپی مایع از داخل تانکر نیاز باشد، باید پمپ جداگانه روی تریلی نصب شود.

حمل بار با تریلی کومبی

تریلی‌های کومبی از ۲ یا ۳ قسمت بارگیری تشکیل شده‌اند که قابلیت اتصال به کشنده را دارند. با توجه ‌به وجود بخش‌های مختلف در تریلی کومبی، این وسیله حمل بار زمینی باید کشنده‌هایی با حداقل قدرت ۵۰۰ اسب‌ بخار را داشته باشد.

حمل بار با تریلی یخچالی

تریلی‌های یخچالی دارای سیستمی مناسب برای تنظیم و کنترل دما هستند. از طرفی، عایق‌بندی مناسب یخچال این تریلی‌ها باعث شده تا مواد فاسدشدنی در دمایی مناسب حمل شوند. سیستم خنک‌‌کننده تریلی یخچالی قابلیت ایجاد هر درجه دمایی را دارد؛ بنابراین می‌توان از این وسیله برای حمل زمینی انواع مواد فاسدشدنی و حساس‌به‌دما استفاده کرد.

حمل بار زمینی؛ از تریلی گرفته تا بوژی

هر روز کالاهایی با وزن، ویژگی‌ها، نیازها و ابعاد متفاوتی در مسیرهای جاده‌ای بین مرزهای کشورها جابه‌جا می‌شوند. شرکت‌های حمل در این میان نقشی حیاتی بازی می‌کنند؛ چون در انتخاب بهترین وسیله حمل بار زمینی به فروشنده کمک خواهند کرد. با‌ توجه‌ به اینکه وسایل حمل جاده‌‌ای بسیار متنوعی وجود دارد که هرکدام قابلیت حمل کالاهایی با ویژگی‌های مشخص را دارند، بنابراین بهترین راهکار برای حمل ایمن و جلوگیری از کوچک‌ترین آسیب به کالاها همکاری با شرکت حمل بَلم لجستیک است که با دسترسی به‌ انواع تریلی‌ها مانند بوژی، کفی، بغل‌دار و…، امکان حمل آهن و فولاد و محموله‌های فوق‌ سنگین را نیز فراهم کرده است. فقط کافی است برای ثبت سفارش آنلاین اقدام کنید تا کارشناسان این مجموعه شما را راهنمایی کنند.

خروج از نسخه موبایل