ناترازی ها، بخش کشاورزی را ناتراز ساخته است

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: ناترازی ها در بخش کشاورزی چالش های جدی و مهمی را ایجاد و کشاورزان را مشکلات با عدیده ای مواجه ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: امروز بخش کشاورزی با ناترازی‌های مهمی همچون ناترازی انرژی به ویژه در حوزه برق، ناترازی تجاری، ناترازی سرمایه گذاری و چالش منابع انسانی مواجه است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی قطع برق، تولید محصولات کشاورزی و کارخانجات صنایع غذایی را دچار آسیب‌های جدی ساخته که می‌تواند به امنیت غذایی کشور، خدشه وارد کند.

قاسمی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور باید به سمت و سویی حرکت کنیم که استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار بگیرد البته در برنامه هفتم پیشرفت نیز این احکام مناسبی پیش بینی شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران بیان کرد: در بسیاری از نقاط کشور امکان ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، استفاده از انرژی تجدید پذیر باد همچنین انرژی تجدید پذیر زمین گرمایی وجود دارد که می‌تواند راهکار مناسبی برای رفع این ناترازی باشد.

وی گفت: بخش زیادی از ناترازی انرژی به ناترازی سرمایه گذاری وابسته است و به نظر می‌رسد که برای رفع آن باید یکی از اولویت‌ها، سرمایه گذاری به سمت و سوی رفع کمبود انرژی برود.

قاسمی تصریح کرد: ناترازی دوم که سال‌ها است وجود دارد ناترازی در تراز تجاری است. تراز تجاری بخش کشاورزی با وجودی که در سال‌های اخیر بهبود یافته اما همچنان منفی است؛ بدین گونه که همچنان واردات بر صادرات پیشی گرفته است، این در حالی است که ایران یکی از مهمترین نقاط استراتژیک دنیا است چراکه کمتر کشوری در دنیا ۱۵ همسایه دارد که نیاز به محصولات و منابع کشاورزی داشته باشند.

این تعاونگر با اشاره اهمیت رفع این ناترازی اذعان کرد: بخشی از این ناترازی متوجه افزایش واردات نهاده‌ها است که اجتناب ناپذیر است اما چالش اصلی در جهت رفع و بهبود آن رفع پیمان سپاری و تعهد ارزی از صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی باشد.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد که صادرکننده مجبور به خرید یا تولید محصول با محاسبه خرید قیمت بازار سیاه باشد و چالش‌های صادرات را برطرف کند و در نهایت ناچار باشد ارز را کمتر از قیمت خرید محصول به بانک مرکزی و دولت بفروشد.

قاسمی تصریح کرد: در همه جای دنیا و حتی در موافقت نامه‌های سازمان‌های تجارت جهانی (wto) از معدود فعالیت‌هایی که به دولت‌ها اجازه داده می‌شود یارانه پرداخت کند؛ در حوزه محصولات کشاورزی است در حالی که در ایران تولیدکننده و صادرکننده محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به جای اینکه یارانه بگیرند به دولت و بانک مرکزی یارانه می‌دهند.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران اظهار کرد: ناترازی دیگر در حوزه سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مطابق آمار مرکز آمار، یا منفی بوده یا کمی بالاتر از صفر قرار دارد که قابل توجه نیست که این مورد هم می‌تواند آسیب جدی به تولید بخش کشاورزی وارد کند.

وی تشریح کرد: ناترازی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شامل سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش است متأسفانه با توجه به بانک محور بودن اقتصاد تولید در کشور، سیستم بانکی علیرغم مصوبات شورای پول و اعتبار مبنی بر تخصیص حداقل ۲۰ درصد منابع تسهیلات به بخش کشاورزی، اقدام مؤثری انجام نمی‌دهد و حسب گزارشات در برخی بانک‌ها این رقم حتی نزدیک به صفر است.

قاسمی با بیان اینکه لیست ناترازی‌ها در بخش کشاورزی گسترده است، به ناترازی منابع انسانی در بخش کشاورزی اشاره و تاکید کرد: انباشت نیروی انسانی متخصص بیکار در این بخش نیز از چالش‌های مهم است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر موانع تولید در بخش کشاورزی را برطرف شود، این بخش از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند مشارکت بالای مردمی را همراه داشته باشد.

قاسمی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در اصل ۴۳ قانون اساسی آمده است که دولت موظف است برای فعالانی که می‌توانند کار کنند اما سرمایه ندارند، زمینه کار را فراهم کند، این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه بستر تشکیل شرکت‌های تعاونی را در این خصوص فراهم ساخته و شرایط را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳( جهش تولید با مشارکت مردم) خاطر نشان کرد: باید بستری فراهم شود که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی که سرمایه فعالیت ندارند در قالب تشکیل شرکت‌های تعاونی زنجیره ارزش تأمین، تولید، توزیع، بازار و صادرات بتوانند مشغول به کار شوند.

معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران ابراز امیدواری کرد: در صورتی که بتوانیم به رفع بخشی از این ناترازی‌ها در سال جاری برسیم ضمن افزایش امنیت غذایی پایدار، تعاونی‌ها می‌توانند به رفع بخش از مشکلات اقتصاد کلان کشور کمک کنند.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل