مجارستان مدعی باج‌گیری اتحادیه اروپا بر سر واردات نفت روسیه شد

وزیر خارجه مجارستان، کمیسیون اروپا را به باج‌گیری بر سر عرضه نفت مسدود شده به مجارستان و اسلواکی متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوکراین، شرکت لوک اویل روسیه را در ژوئن، در لیست تحریم‌ها قرار داد و به این ترتیب، انتقال نفت روسیه از طریق خاک این کشور به پالایشگاه‌ها در مجارستان و اسلواکی که متعلق به گروه نفت و گاز MOL‌ مجارستان هستند، متوقف شد.

مجارستان و اسلواکی، هفته گذشته از کمیسیون اروپا خواستند کی‌یف را برای لغو این تصمیم، تحت فشار بگذارد.

پیتر سیجارتو، وزیر خارجه مجارستان در فیس‌بوک نوشت: با گذشت بیش از یک هفته، کمیسیون اروپا، اقدامی نکرده است. با وجود تهدید برای امنیت انرژی دو کشور عضو اتحادیه اروپا و با وجود نقض روشن توافق انجمن اتحادیه اروپا-اوکراین، بروکسل خاموش مانده است.

سیجارتو اظهار کرد: یا کمیسیون اروپا آن قدر ضعیف است که قادر نیست منافع بنیادین کشورهای عضو را ارزیابی کند یا ممکن است خود به وجود آورنده این اختلاف باشد. شاید این بروکسل بوده که کل این دعوا را ساخته است نه کی‌یف. این کمیسیون اروپا بود که خواسته است از دو کشور مدافع صلح که مخالف انتقال سلاح به اوکراین بودند، باج گیری کند، نه دولت اوکراین.

کمیسیون اروپا در پاسخ مکتوبی نوشت: با دریافت درخواست مجارستان و اسلواکی، جمع آوری اطلاعات را آغاز کرده است. این کمیسیون سوالات مفصلی را به اسلواکی و مجارستان برای داشتن یک تحلیل کامل، مطرح کرده و با مقامات اوکراینی تماس گرفته است. این سوالات به حجم ترانزیت فعلی نفت، اشخاص حقوقی که نفت را از طریق اوکراین حمل می‌کنند و قراردادهای موجود، امکان مسیرهای جایگزین عرضه و همچنین هزینه آن مربوط می‌شود. عرضه از سوی سایر تامین کنندگان روسیه، مشکلی پیدا نکرده است.

با شدت گرفتن این اختلاف، روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، دوشنبه هفته جاری اعلام کرد کشورش در صورت عدم ازسرگیری عرضه نفت روسیه از طریق کی‌یف، عرضه دیزل به اوکراین را متوقف خواهد کرد.

این اختلاف نشان می‌دهد بعضی از کشورهای اروپایی، با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین و تصمیم اتحادیه اروپا برای توقف واردات نفت از مسکو، تا چه حد به انرژی روسیه وابسته مانده اند.

بر اساس گزارش رویترز، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک، از ممنوعیت واردات نفت روسیه از طریق خط لوله، معافیت دریافت کرده اند تا فرصت کافی برای یافتن منابع جایگزین داشته باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل