مواد اولیه با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد

دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی گفت: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد.

عباس هاشمی دبیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: حجم بازار لوازم خانگی در دنیا حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است و رشد ۵ درصدی برای این صنعت در دنیا پیش بینی می‌شود. همچنین در ایران حدود ۶.۵ میلیارد دلار گردش نقدینگی و گردش بازار لوازم خانگی است و رشد سالانه بسته به گروه کالایی از ۵ تا ۲۰ درصد است.

هاشمی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش بینی شده است و برای صنعت رشد ۸.۵ درصدی تعیین شده است. سهم صنعت از ارزش افزوده کشور ۱.۴ درصد است.

وی در ادامه به مشکلات بخش صنعت اشاره کرد و گفت: تأمین مواد اولیه در کشور ما با توجه به سازوکار بورس یکی از معضلات است که به علت عرضه ناکافی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسد. این در حالی است که تأمین مواد اولیه اصلی ترین قدم در بخش تولید و صادرات و توسعه واحدهای صنعتی است. همچنین با توجه به اینکه قیمت گذاری دستوری و یا همان اعمال سیاست‌های سرکوب قیمتی، انجمن و یا سایر واحدهای تولیدی به این موضوع بسیار پرداختند و با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت، سازمان حمایت جلسات مختلفی برگزار کردند و دلایل منطقی ذکر کردند که سیاست قیمت گذاری دستوری سیاست صحیحی نیست با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه با نرخ آزاد به دست تولید کننده می‌رسد لذا در حال حاضر خبری شنیده می‌شود که ظاهراً قیمت گذاری معطوف به کالاهای اساسی شده و محدودیت در خصوص صنایع برگزار می‌شود.

هاشمی افزود: به طور عام در صنعت و به طور خاص مشکل در صنعت کشور قطع ارتباط سیستماتیک با جهان است و عدم مشارکت صنعت لوازم خانگی در زنجیره جهانی تأمین و ارزش یکی از مشکلات ما است و ما باید جایگاهمان مشخص شود و تا این اتفاقات رخ ندهد به توسعه پایدار صنعتی نخواهیم رسید.

هاشمی بیان کرد: سایر مسائل و مشکلات صنعت لوازم خانگی داخلی است و ناشی از تکانه‌های بیرونی و بحث ساز و کار بورس و بحث تأمین نقدینگی واحدها است که باید برای رفع آن فکری شود. تأمین مواد اولیه باید به صورت اعتباری از صنایع بالادستی برای صنایع پایین دستی محیا شود و ال سی داخلی اتفاق بیفتد که خارج از هرگونه رانت و مسائل دیگر است.

وی بیان کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی به عنوان بزرگترین انجمن صنعت لوازم خانگی کشور و تنها انجمن ملی این صنعت در راستای پیوستن به زنجیره جهانی و در راستای اینکه باید پلتفرم پیوستن به زنجیره جهانی را فراهم کند دیدارهای زیادی با طرف‌های خارجی داشته‌ایم و اخیراً یک گروه از کشور چین دعوت شده بودند و با این گروه یک پروپوزال تعریف شد و حلقه‌هایی که صنعت لوازم خانگی دچار مشکل است با آنها در میان گذاشتیم و به توافقی رسیدیم که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

هاشمی اظهار کرد: ما در زمینه تحقیق و توسعه، یعنی ایجاد یک مرکز مشترک تحقیق و توسعه صنعت لوازم خانگی را به با کشور چین ایجاد خواهیم کرد. در خصوص بحث طراحی محصول و نوآوری مشارکتی بین ایران و چین صورت خواهد گرفت. همچنین در خصوص زنجیره تأمین قطعات با چین گفت و گو انجام شده البته اعتقاد ما در این زمینه صرفاً واردات نیست لذا ایران با چین در زمینه تشکیل شبکه تأمین قطعات با استانداردهای لازم را در برنامه داریم که همزمان با ورود تکنولوژی و قطعات فناورانه صورت گیرد و محور آخر نیز در زمینه بازاریابی و فروش است زیرا در محصولات چینی در زمینه‌های مختلف از جمله لوازم خانگی در تمام کشورها موجود است. بنابراین در بخش بازاریابی و فروش را با چینی‌ها مطرح کرده‌ایم تا بتوانیم شبکه بازاریابی مناسبی را در منطقه با توجه به مزیت حمل و نقلی که در منطقه وجود دارد ایجاد کنیم و در این زمینه با چینی‌ها به توافقات رسیده‌ایم.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل