رشد قیمت نفت توقف ناپذیر ماند

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا تحت تاثیر احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و تاثیر آن بر عرضه نفت این منطقه، به روند افزایشی روز گذشته ادامه داد و صعود کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۴۶ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۸۱ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز گذشته، حدود ۴ درصد جهش یافتند. با این حال، نفت برنت، حدود ۷ درصد کاهش ماهانه و وست تگزاس اینترمدیت، حدود ۴ درصد کاهش ماهانه در ژوئیه، ثبت کرد.

ترور اسمائیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس توسط اسرائیل این نگرانی را برانگیخته است که جنگ ۱۰ ماهه در غزه میان رژیم صهیونیستی و حماس، به نبرد گسترده تری تبدیل شود که عرضه نفت منطقه را دچار اختلال می کند.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت حمایت کرد، کاهش قیمت دلار و همچنین آمار منتشر شده در آمریکا بود که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای قوی برای صادرات، ذخایر نفت آمریکا را در هفته منتهی به ۲۶ ژوئیه، به میزان ۳.۴ میلیون بشکه کاهش داد و به ۴۳۳ میلیون بشکه رساند.

در این بین، پس از اینکه فدرال رزرو، به احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر قوت بخشید، دلار در روز پنج شنبه به روند کاهشی خود ادامه داد. دلار ضعیفتر، تقاضا برای نفت را از سوی سرمایه‌گذاران دارنده ارزهای دیگر تقویت می کند.

داده‌های رسمی چین در روز چهارشنبه نشان داد فعالیت‌های تولیدی در ژوئیه، به پایین‌ترین حد در پنج ماه گذشته سقوط کرد زیرا کارخانه‌ها با کاهش سفارش‌های جدید و قیمت‌های پایین دست و پنجه نرم کردند. نظرسنجی بخش خصوصی که روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد با کاهش سفارشات جدید، فعالیت تولیدی چین در ژوئیه برای اولین بار در ۹ ماه گذشته، کاهش یافت.

بر اساس گزارش رویترز، پریانکا ساچدوا، تحلیلگر فیلیپ نوا، با بیان اینکه در بلندمدت، سرمایه‌گذاران از تقاضای چین مطمئن نیستند و گفت: این نگرانی همچنان افزایش قیمت نفت را محدود خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل