چرا بعد از شهادت هنیه، بازار ارز آرام ماند؟

متغیرهای کلان در برخی اوقات از متغیرهای غیراقتصادی و سیاسی ثاثیر می‌گیرند که این مسائل سیاسی شامل تحریم، تحولات منطقه می‌شود.

به گزارش ایبنا، مرتضی افقه، اقتصاددان اظهار کرد: در یکسال گذشته کشورمان با تنش‌های سیاسی مانند شهادت رئیس جمهور، بمب‌گذاری کرمان، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، حمله موشکی ایران به رژیم صیهونیستی و صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شهادت رئیس جمهور مواجه بوده که در تمام این روز‌ها بازار ارز و طلا دچار التهاباتی شد که موقتی بود و پایدار نماند. تجربه ثابت کرده که با رخ دادن هر تنش سیاسی نرخ ارز به صورت موقت و گذرا اندکی افزایش پیدا می‌کند.

افقه با اشاره به این موضوع که کشور‌های منطقه خاورمیانه به علت موقعیت خاصی که دارند بیشتر از سایر کشور‌ها در معرض تنش‌های سیاسی هستند، گفت: با منتشر شدن خبر شهادت اسماعیل هنیه نرخ ارز برای ساعاتی کمی نوسان افزایشی داشت؛ اما با استناد به تجربه‌های اخیر و با آرام شدن منطقه تقریبا به کانال قبلی خود بازگشت.

این اقتصاددان تاکید کرد: شرایط اقتصادی نسبت به چندین ماه قبل تغییری نداشته که باعث افزایش نرخ ارز شود؛ بنابراین خبر شهادت هنیه تنها عامل اثرگذار بر بازار است که با گذشت چند روز از تنش سیاسی و برقراری آرامش در منطقه این روند قیمتی دوباره کاهشی می‌شود.

وی اظهار کرد: دلالان، سفته‌بازان و سوداگران در زمان رخ دادن تنش‌های سیاسی با ایجاد فضاسازی به دنبال کسب منفعت شخصی هستند که البته در این شرایط گاهی مردم نیز با رفتار هیجانی اقدام به خرید ارز می‌کنند و به نوعی باعث افزایش قیمت دلار می‌شوند، هرچند در بسیاری موارد مردم نقدینگی مازادی برای خرید ارز ندارند؛ ولی در نهایت انتظارات تورمی باعث افزایش موقتی قیمت ارز خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

خروج از نسخه موبایل