ابزارهای بانک مرکزی نرخ ارز را در اوج التهاب‌ها کنترل می‌کند/ ضرورت خودداری دستگاه‌ها از تحریک انتظارات تورمی

یک کارشناس اقتصادی گفت: اذهان عمومی مردم انتظارات تورمی را مشخص می‌کنند و کنترل این انتظارات صرفاً در اختیار بانک مرکزی نیست

سید حسن محفوظی موسوی؛ عضو گروه تولید و تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه اگر مدیریت بازار ارز را در یکسال و نیم گذشته با دوران قبل‌تر مقایسه کنیم، یک اختلاف مدیریتی و رویکردی شاهد خواهیم بود، گفت: یک عامل تغییر رویکرد بانک مرکزی در دوره جدید این است که متناسب با نیاز‌های بازار اقدام به ابزارسازی کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ابزار‌هایی که در مدیریت جدید بانک مرکزی ایجاد شده «تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا» است و به مرور زمان ابزار‌ها و اختیارات و مداخله‌های موثر مرکز مبادله افزایش یافت. این موضوع ثابت کرد که بانک مرکزی برنامه مشخص و مدونی برای مدیریت بازار ارز دارد. این در حالی است که در مدیریت‌های قبلی بانک مرکزی به فراخور زمان و با توجه به شرایط مداخله‌های غیر هدفمند در بازار ارز صورت می‌گرفت.

محفوظی موسوی ادامه داد: ابزارسازی به تنهایی نمی‌تواند شرایطی را فراهم کند تا بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند بلکه باید نهادسازی و حکمرانی به خصوص در حوزه سیاست گذاری و تنظیم گری نیز در این بانک پیگیری شود. در حوزه تنظیم گیری بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده بازار ارز وظیفه عمده‌ای را بر عهده دارد.

عضو گروه تولید و تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی بیان کرد: برای مدیریت بازار ارز در آینده باید در نظر داشته باشیم که در کنار این ابزارسازی‌ها و مداخلات موثری که در بازار صورت می‌گیرد، باید ابزار‌های مدیریت بازار نیز گسترش یابد.

محفوظی موسوی اشاره کرد: یکی از مواردی که به تنظیم گری بانک مرکزی کمک می‌کند این است که باید منابع ارزی با حجم کافی داشته باشیم تا با استفاده از این منابع شرایط بازار را در تعادل نگه داریم. در این شرایط ثبات بازار حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد انتظارات تورمی است، گفت: اذهان عمومی مردم انتظارات تورمی را مشخص می‌کنند و کنترل این انتظارات صرفاً در اختیار بانک مرکزی نیست و سایر نهاد‌های اقتصادی و دولتی و نمایندگان مجلس باید دقت کنند که اقدامی انجام ندهند که موجب تحریک انتظارات تورمی شوند.

عضو گروه تولید و تجارت اندیشکده اقتصاد مقاومتی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته، کشورمان با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است، اظهار داشت: از جمله می‌توان به بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به خاک اسرائیل، جنگ غزه و اسرائیل، صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهادت آقای رئیسی و… توجه کرد که بانک مرکزی در تمام این شرایط توانست بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، زیرا از ابزار‌های خود به خوبی استفاده کرد و همچنین مانع از افزایش انتظارات تورمی شد.

خروج از نسخه موبایل