مهر بطلان نقشه شوم دلالان/اثر تحولات سیاسی برارز ناپایدار شد

درگذشته باهر اتفاق سیاسی،شاهد جهش‌های عجیب نرخ ارز بودیم،اما با سیاست‌های بانک مرکزی،روند پیش پینی پذیرتر شدن اقتصاد کشور آغاز شد.

به گزارش ایبنا، در سال‌های گذشته، شاید با شنیدن خبر ترور، تنش نظامی، تصویب یک قطعنامه جدید و حتی سخنرانی تند یک مسئول غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، در پستوی ذهن خود به فکر سرمایه گذاری و خرید طلا و یا ارز می‌افتادید، زیرا ممکن بود هرلحظه نرخ دلار از چالش‌های سیاسی، تاثیر بپذیرد و ناگهان با جهش‌های بی سابقه همراه شود.

جهش‌هایی که مردم را با بی ارزش شدن هر روز و مداوم اموالشان مواجه می‌ساخت، آن‌ها را نسبت به آینده خود و فرزندانشان ناامید می‌کرد و در نهایت هرشخصی را از کسب اولیه‌ترین نیاز‌های زندگی اش محروم می‌نمود، اما گویا چند سالی می‌شود که اقتصاد کشور در مقابل این تحولات سیاسی واکسینه شده است و به نظر می‌رسد این نهال ظریف و ضعیف اقتصاد، در حال تبدیل شدن به درختی تنومند و با ریشه‌هایی مقاوم است.

وقتی سخن از مقاوم شدن ریشه‌های یک درخت ضعیف می‌شود، باید به تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی آن توجه ویژه کرد. شاخص‌هایی همچون میزان رشد نقدینگی، پایه پولی، ناترازی بانک‌ها و رشد اقتصادی که تاثیر مستقیمی بر کنترل نرخ تورم و ثبات نرخ ارز دارند.

به عنوان مثال براساس آمار‌های بانک مرکزی، میزان رشد پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ درصد تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری رسیده است.

 

این درحالی است که نرخ رشد نقدینگی نیز از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با یک روند نزولی به حدود ۲۵ درصد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رسیده است که نشان از موفقیت بان مرکزی در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در راستای همان سیاست انقباضی مد نظر است.

رشد اقتصادی ایران نیز با تخمین صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۴.۷ درصد بود که افزایش درآمد‌های ارزی و نفتی نقش به سزایی در این مسئله داشته است. این درحالی است که طبق گفته جواد اوجی؛ وزیر نفت، صادرات نفت کشور اکنون نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳ برابر شده و وصول درآمد‌های ارزی نیز افزایش یافته است.

به گزارش ایبنا، حالا با بهبود آمار متغیر‌های کلان اقتصادی، احتمالا دلیل ثبات نسبی ارز در ۲ سال اخیررا بهتر درک می‌کنیم. ثباتی که با وجود تحولات مختلف منطقه‌ای همچون عملیات طوفان الاقصی، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، حمله تروریستی در کرمان، پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، شهادت رئیس جمهور پیشین و… ایجاد شد.

البته دست پر بانک مرکزی دلیل مستحکمی بر افزایش کنترل در بازار است، به طوری که فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی افزایش ذخایر ارزی است، گفت: با اطمینان می‌توان گفت که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلا در حال افزایش است.

تجربه‌های موفق گذشته در کنترل نرخ ارز نشان از تسلط کامل بازارساز بر بازار دارد که دیگر شاهد نوسانات و جهش‌های هیجانی نیستیم. حتی عده‌ای پیش بینی می‌کردند با ترور وشهادت رهبر حماس در تهران شاهد جهش نرخ‌ها در بازار باشیم که باز هم بانک مرکزی مهر بطلانی بر نقشه‌های شوم دلالان و وسوداگران ارزی زد.

در همین راستا سیدکمال سیدعلی؛ کارشناس مسائل ارزی و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، با بیان اینکه در سال‌های گذشته التهابات سیاسی تاثیر زیادی بر کشور داشت، اظهار داشت: درحال حاضر نرخ ارز با وجود خبر‌های منفی واکسینه شده است، اما ممکن است دلال‌ها و بعضی صراف‌ها از این موضوع سواستفاده کنند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور با رئیس جمهور جدید به تعادل رسیده است که این موضوع نیز اثر خود را بر ثبات ارز می‌گذارد، افزود: تجربه بانک مرکزی از شروع جنگ غزه تا به امروز با وجود شوک‌های سیاسی متعدد همچون ترور و شهادت سرداران سپاه پاسداران، عملیات تروریستی کرمان، تنش‌های بین ایران و رژیم صهیونیستی و … در مورد کنترل ارز بسیار موفقیت آمیز بوده است.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پایان سخنان خود مطرح کرد: باتوجه به این موضوعات، این افزایش نرخ ارز بار دیگر موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند، چرا که این جهش همچون گذشته، فروکش خواهدکرد.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد دیگر مردم نباید نگران اتفاقات و تحولات سیاسی و تاثیر پذیری بازار از آن باشند، چراکه روند متغیر‌های کلان اقتصادی کشور، خبر از بهبود روزافزون شرایط می‌دهد و بهتر است در روز‌های ناآرام سیاسی، مردم آرامش خود را حفظ کرده و از خرید و فروش دلار و طلا دست بردارند.
منبع:تسنیم

خروج از نسخه موبایل