جزئیاتی جدید از ارائه خدمات ارتباطی به زائران اربعین

تسهیل ارتباطات زائران اربعین حسینی از جمله اقداماتی است که هر سال با تلاش وزارت ارتباطات و سازمان‌های زیرمجموعه آن در دستور کار قرار می‌گیرد؛ بررسی‌ها و اعلام رسمی مسئولان حاکی از آن است که همکاری و مذاکره با مسئولان کشور عراق برای برگزاری این مراسم در سال جاری از مدتی پیش آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پیاده‌روی اربعین یکی از آیین‌های مهم شیعیان است که هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی برگزار می‌شود، به نحوی که این رویداد در سال‌های اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است.  

در این زمینه همانند سال‌های گذشته وزارت ارتباطات و سازمان های زیرمجموعه اقدامات و امکانات گوناگونی را برای تسهل ارتباطات زائرین در نظر گرفته است و بررسی‌ها حاکی از آن است که همکاری و مذاکره مسئولان ارتباطی ایران و عراق در این زمینه آغاز شده است.   

به طور مثال طی روزهای اخیر هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر لاجوردی – معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با علی الموید – رئیس رگولاتوری کشور عراق در بغداد دیدار و در خصوص ارائه خدمات ارتباطی هر چه بهتر به زائرین اربعین به توافق رسیدند.

در این جلسه مقرر شد خدمات ارتباطی با کیفیت و با قیمت مناسب از طرف اپراتورهای دو کشور به زائرین ایرانی در ایام اربعین ارائه شود. بدین منظور مقرر شد لینک ارتباطی مستقیم بین دو کشور برقرار و اینترنت رایگان در نقاط مشخص به زوار ارائه شود.

طی مذاکرات انجام شده بر رونمایی از تمبر مشترک، همکاری بین شرکت‌های پست دوکشور در ایام راهپیمایی اربعین و نیز همکاری در خصوص طراحی اپلیکیشن مشترک توافق شد. در این جلسه رئیس شرکت ارتباطات زیر ساخت و نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات، شرکت پست ایران و اپراتورهای مخابراتی نیز حضور داشتند.

البته در این سفر شرکت ارتباطات زیرساخت با شرکت ITPC عراق برای افزایش کیفیت ارتباطات اربعین به توافق رسید. با توافق صورت گرفته بین‌ محمد جعفرپور- معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ITPC عراق و اعضای هیات مدیره این شرکت، با ایجاد ارتباط مستقیم بین دو کشور، کیفیت ارتباطات صوتی و تصویری در مراسم راهپیمایی زائرین اربعین افزایش خواهد یافت.

با ایجاد این ارتباط مستقیم که در مجموع با ظرفیت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه و در دو مرز مهران و شلمچه ایجاد خواهد شد؛ تاخیر ارسال پکت‌ها به یک پنجم کاهش یافته و دسترسی به پلت فرم های ایرانی برای برقراری ارتباطات با سرعت بالاتر، انجام خواهد شد.  

این ارتباط مستقیم برای اولین بار در تاریخ اربعین و با ابتکار شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۲ بین دو کشور ایجاد شد و در سال جاری نیز علاوه بر افزایش ظرفیت به ۸۰ گیگابیت بر ثانیه، ارتباطات پشتیبان از دو مرز مختلف ایجاد می شود.

توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید

توسعه دسترسی به اینترنت؛ مهم‌ترین اقدام وزارت ارتباطات برای اربعین

از سوی دیگر هفته گذشته هم فروش حضوری ارز اربعین از هشتم مردادماه آغاز شد. ‌طبق اعلام بانک مرکزی، زائران اربعین بالای پنج سال می‌توانند تا سقف ۲۰۰ هزار دینار عراق با نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران دریافت کنند و مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین، داشتن کد رهگیری سامانه سماح، گذرنامه و اصل کارت ملی است و کد رهگیری در سامانه سماح، پس از طی شدن فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌شود.

عرضه ارز اربعین تا سوم شهریور ماه ادامه دارد و هفت بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، پارسیان، صادرات و پست بانک به عنوان بانک‌های عامل فروش ارز اربعین معرفی شده‌اند.

در این راستا، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش با انتشار پستی در کانال شخصی خود در یک پیام رسان داخلی در این زمینه اظهار کرد: امسال از طریق پیام رسان های بله، آیگپ و روبیکا امکان گرفتن ارز اربعین فراهم شده است. ان‌شاءالله روز به روز بر کیفیت و تنوع خدمات پیام رسان‌های داخلی افزوده خواهد شد.

طبق اعلام رسمی مسئولان بیشتر تلاش وزارت ارتباطات در جهت دسترسی زائرین و شرکت کنندگان در راهپیمایی عظیم حسینی به اینترنت است که بتوانند از امکانات اینترنت استفاده کنند و فعالیت‌های مختلفی تعریف شده در جهت راه‌اندازی فیبرنوری و توسعه آن و سایر مواردی که به زائرین برای دسترسی بهتر به اینترنت کمک می کند در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل