پول صهیونیست‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفت/ اقتصاد اسرائیل در لبه پرتگاه

خروج بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران خارجی از اسرائیل، زمین‌گیر شدن صنعت گردشگری، فرار هزاران نفر از نیروهای نخبه، هزینه‌های بالای جنگ و کسری شدید بودجه، افزایش قیمت بنزین و سایر کالاها، ریزش بورس، تعطیلی و کاهش فعالیت بنادر اصلی و … تنها بخشی از واقعیت‌های امروز اقتصاد اسرائیل است که صهیونیست‌ها را ناچار کرده برای فرار از پاسخگویی و فشارهای بیرونی، متوسل به ترور و جنگ افروزی شوند

به گزارش آرمان اقتصادی، ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها تمامی ندارد؛ آن‌ها که از زمان عملیات تاریخ‌ساز طوفان‌الاقصی و همچنین پاسخ کوبنده ایران در عملیات وعده صادق تحت فشار سنگینی قرار دارند، این بار با عواقب ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در لبنان مواجه شده‌اند. از آنجا که هنیه بامداد چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ در یک سفر دیپلماتیک و آن هم در تهران هدف قرار گرفته، هزینه سنگین صهیونیست‌ها برای این حماقت قطعی و بسیار سخت پیش‌بینی می‌شود.

اگرچه هنوز مجازات ایران برای خونخواهی میهمانش و محور مقاومت برای ترور فرماندهانش اجرا نشده، اما عواقب تصمیمات احمقانه برای صهیونیست‌ها از هم اکنون آشکار شده است.

به اذعان رسانه‌های بین‌المللی، ترس از گسترش دامنه جنگ، شِکل – پول صهیونیست‌ها – را در مسیر ثبت بدترین زیان هفتگی خود در بیش از دو سال گذشته قرار داده است. بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش داد با ثبت زیان انباشته از کاهش ارزش شکل طی سه روز گذشته، پول ملی اسرائیل بدترین عملکرد یک ارز در جهان را نشان داده است.

نرخ برابری شِکل اسرائیل  در برابر دلار در معاملات اولیه روز چهارشنبه هفته گذشته به کمترین میزان در یک ماه گذشته یعنی  به ۳.۷۷ در برابر دلار آمریکا رسید و روز پنجشنبه در آستانه ۳.۸ قرار گرفت. بر این اساس، هر شکل به حدود ۰.۲۶ دلار سقوط کرده است. این نرخ، کمترین میزان ارزش پول صهیونیست‌ها از پایان ژوئن گذشته (۱۰ تیر) محسوب می‌شود.

سقوط پول صهیونیست‌ها که از سال ۲۰۲۲ شروع شده بود، با اجرای عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس در مهرماه سال قبل وارد مرحله جدیدی شد. به گفته «کارنیت فلوگ»، رئیس سابق بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، در روز نخست عملیات طوفان الاقصی، ارزش شِکل بیش از ۳ درصد کاهش یافت و به ۳.۹۶ دلار آمریکا رسید و همین امر بانک مرکزی اسرائیل را مجبور کرد تا برای کاهش نوسانات در نرخ شِکل مبالغ هنگفتی تا ۴۵ میلیارد شکل (۱۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) تزریق کند.

اقتصاد رژیم صهیونیستی از زمان طوفان الاقصی عملا وارد دوره جدیدی از رکود و بحران شده است. خروج بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران خارجی از اسرائیل، زمین‌گیر شدن صنعت گردشگری، فرار هزاران نفر از نیروهای نخبه، هزینه‌های بالای جنگ و کسری شدید بودجه، افزایش قیمت بنزین و سایر کالاها، ریزش بورس، تعطیلی و کاهش فعالیت بنادر اصلی و … تنها بخشی از واقعیت‌های امروز اقتصاد رژیم اشغال گر است که صهیونیست‌ها را ناچار کرده برای فرار از پاسخگویی و فشارهای بیرونی، متوسل به ترور و جنگ افروزی شوند که البته هزینه‌های بیشتری برای آنان در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل