تأمین مالی نهضت ملی باید به بخش خصوصی سپرده شود

رییس هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: یکی از معضلات نهضت ملی مسکن تأمین منابع مالی است و برای خروج از این مساله باید تأمین مالی را به بخش خصوصی و انبوه‌سازمان واگذار شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز (شنبه، ۱۳ تیرماه) در نشست خبری کنسرسیوم‌های فناور و دانش بنیان صنعتی سازی مسکن با اشاره در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت اقتصاد دانش بنیان و حمایت از رشد تولید دانش‌بنیان، گفت: در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با هدف همکاری در پیشبرد برنامه‌های توسعه دانش بنیان در حوزه عمران و ساختمان بین ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان عمران و ساختمان ریاست‌جمهوری، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.

وی با بیان اینکه اکنون کنسرسیوم‌هایی شکل گرفته و باید پای کار آمد، گفت: البته در موضوع واگذاری کار مشکلاتی وجود دارد، زیرا ریسک تکنولوژی کار اغلب پذیرفته نمی‌شود و در برخی موارد حتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نیز حاضر به پذیرش نبودند و در حوزه اجرا، در بحث‌های صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین چیزی از دیگر کشورها کم نداریم و باید گفت دانش مهندسی عمران در کشورمان قابل قبول است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: موانع ما در موضوع صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین، این است که سرعت ساختمان‌سازی ما با سرعت صنعتی‌سازی همخوانی نداشته و حتی سیستم بانکی نمی‌تواند پا به پای فناوری‌های نوین پیش برود؛ بر این اساس باید فکر اساسی برای مدل مالی آن داشت.

برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن باید از بانک‌ها گذشت

همچنین ایرج رهبر رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه این نشست با اشاره به اینکه یکی از معضلات نهضت ملی مسکن تأمین منابع مالی است، گفت: انبوه‌سازان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادند برای خروج از بن بست منابع مالی از خیر بانک‌ها بگذرید و تأمین مالی را به بخش خصوصی و انبوه‌سازمان واگذار کنید.

وی با یادآوری اینکه بانک مسکن با پروژه‌های مسکن مهر ارتقا یافت، گفت: اما بانک‌های اذعان می‌کنند با اعطای وام طرح دچار مشکلاتی شدیم و متأسفانه تسهیلات این طرح قفل شده است. در حالی که پروژه‌ها پیشرفت ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۹۰ درصدی دارند، اما بانک می‌گوید دیگر منابع نداریم.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل