تغییرات نرخ ارز مانند دفعات قبل زود گذر است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بانک مرکزی در دو سال گذشته بازار ارز را به درستی و متناسب با واقعیت‌ها مدیریت کرد.

به گزارش ایبنا؛ یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه در یکسال گذشته حوادث متعددی را در حوزه‌های انتظارات تورمی، مسائل سیاسی، داخلی و خارجی داشته‌ایم، گفت: عده‌ای به دنبال سواستفاده از این حوادث در راستای منافع شخصی خود هستند تا نرخ ارز افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: وقایع در کشور دائما در حال رخ دادن است و سواستفاده کنندگان نیز به همان اندازه درحال فعالیت هستند و با اموال خود قمار می‌کنند و به چیزی جز سود خود فکر نمی‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بیان کرد: این سواستفاده کنندگان یک گروه خاصی هستند و عامه مردم، فعالان اقتصادی، افرادی که به کمک ارز مواد اولیه کارخانه‌های خود را تامین می‌کنند، نباید به دنبال این مسائل باشند، چراکه نوسانات فعلی ارز ناشی از تحولات سیاسی زودگذر است و قرار نیست اوضاع به این شکل بماند.

 

آل اسحاق با بیان اینکه واقعیت‌های نرخ ارز همچون کالا‌های دیگر مبتنی بر عرضه و تقاضای واقعی است، تصریح کرد: بانک مرکزی در دو سال گذشته توانسته بازار ارز را در نرخ مشخصی به درستی و متناسب با واقعیت‌ها مدیریت کند و افرادی که فعالیت واقعی در اقتصاد دارند به هیچ عنوان نباید تحت تاثیر این شرایط زودگذر سیاسی قرار بگیرند و باید سیاست‌های بانک مرکزی را در نظر بگیرند.

 

وی افزود: براساس آمار سازمان‌های بین‌المللی و همچنین گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های کلان اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، به عنوان مثال رشد پایه پولی از بالای ۴۰ درصد به ۲۱ درصد رسیده است و رشد نقدینگی نیز در کانال ۲۵ درصد قرار دارد که علت آرامش فضای اقتصاد کشورمان همین واقعیت‌های حال حاضر کشور است.

 

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل حجم نقدینگی، ناترازی‌های بانک‌ها، تامین ذخیره ارزی، ارتباط بانک‌ها با بانک مرکزی نسبت به گذشته مناسب بوده است و تغییرات منفی در مسائل اساسی نداریم.

 

افزایش ۲۲ درصدی صادرات ایران به عراق

 

وی ادامه داد: در همین مدت صادرات ما به عراق ۲۲ درصد افزایش یافته است و روابط تجاری طرفین نیز بهبود پیدا کرده است و امیدواریم این شرایط در دولت جدید هم ادامه یابد؛ چراکه سیاست‌ها از ابتدا به خوبی پایه گذاری شده است.

 

آل اسحاق در پایان سخنان خود اظهار داشت: با نگاهی به واقعیت‌های اقتصادی، آینده مثبتی را می‌بینیم و خطری در کار نیست؛ ولی اگر هرکسی بخواهد پیرو سوداگران و دلالان ارزی باشد، باید بداند که روی اموال خود قمار کرده و براساس واقعیت‌های اقتصاد رفتار نمی‌کند.

منبع: تسنیم

خروج از نسخه موبایل