«اوراق گواهی ظرفیت»، ابزاری برای ورود سرمایه جدید به صنعت برق/ الزام شرکت‌های توزیع برای خرید برق از بورس انرژی

مدیر عامل نیروگاه خوی با تاکید بر الزام شرکت‌های توزیع برای خرید برق از بورس انرژی گفت: استفاده از ابزاری مانند «اوراق گواهی ظرفیت» سبب ورود سرمایه جدید در عرصه صنعت برق، ساخت نیروگاه و جبران تدریجی ناترازی برق می‌شود.


کریم افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، توسعه بورس انرژی و حضور بازیگران در این بازار را امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت: روند کنونی معاملات در این بازار به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست، اصلاح جریان مالی صنعت برق باعث تزریق ۲ همت به بورس انرژی به صورت ماهانه شده که طبق برآوردهای انجام شده این میزان در چند روز اخیر با افزایش همراه شده است.

او اعلام کرد: رقم دو همت از طریق شرکت توانیر به شرکت‌های توزیع اختصاص یافته که این شرکت‌ها اقدام به خرید برق از نیروگاه‌ها در بورس انرژی می‌کنند.

افشاری با بیان اینکه این روند باعث شده تا نقدینگی به طور مستمر در اختیار نیروگاه‌ها قرار بگیرد، گفت: پس از ثبت معامله باید پول برق خریداری شده به حساب نیروگاه واریز شود.

مدیر عامل نیروگاه خوی ادامه داد: نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود در فصول بعدی را در بازار عرضه کنند و چندین ماه زودتر از موعد و پیش از آنکه برقی را تحویل دهند، پول برق خود را دریافت کنند.

او ادامه داد: ادامه این شرایط به طور مستمر باعث تامین نقدینگی و سرمایه در گردش موردنیاز نیروگاه‌ها می‌شود.

افشاری تاثیرگذاری بورس انرژی بر جذب سرمایه در حوزه ساخت نیروگاه‌ها را نیازمند تمهیدات لازم دانست و اعلام کرد: استفاده از ابزاری مانند «اوراق گواهی ظرفیت» سبب ورود سرمایه جدید در عرصه صنعت برق، ساخت نیروگاه و جبران تدریجی ناترازی برق می‌شود.

مدیر عامل نیروگاه خوی با اشاره به اینکه توانیر شرکت‌های توزیع را ملزم به حضور در بورس انرژی و خرید برق مورد نیاز خود از این بازار کرده است، تاکید کرد: دست نیروگاه‌ها برای فروش برق تولیدی خود در بورس انرژی و نیز فروش آن به توانیر باز است.

افشاری در پایان یادآور شد: مقایسه فروش انرژی در بورس به صورت نقدی با بازاری که در آن فروش نقدی وجود ندارد و نیروگاه‌ها، پول برق فروخته شده خود را پس از چندماه دریافت می‌کردند، نشان دهنده وجود وضعیت مناسب در بورس انرژی برای فروش انرژی است.

خروج از نسخه موبایل