بازگشت تورم تولید به کانال ۲۰ درصد

شاخص بهای تولیدکننده در ادامه روند کاهشی از ۳۵.۱ درصد در تیر ماه سال ۱۴۰۲ به ۲۹.۰ درصد در تیرماه سال ۱۴۰۳ کاهش یافت که حاکی از کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.


به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) به نقل از بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ادامه روند کاهشی از ۳۵.۱ درصد در تیر ماه سال ۱۴۰۲ به ۲۹.۰ درصد در تیرماه سال ۱۴۰۳ کاهش یافت که حاکی از کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

همچنین تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود با ۷.۰ واحد درصد کاهش از ۳۲.۰ درصد در تیر ماه سال۱۴۰۲ به ۲۵.۰ درصد در تیر ‌ماه سال جاری رسید.

بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده ماهه منتهی به تیرماه سال جاری شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» نیز به ترتیب معادل ۳۰.۴ و ۲۴.۱ درصد بود.

این گزارش می‌افزاید؛ در ادامه بهبود متغیرهای اقتصادی در سال ۱۴۰۳ و در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی در سال جاری و برنامه‌ریزی برای تداوم کاهش تورم، آمارها موید موفقیت آمیز بودن سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در سال جدید است؛ به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در تیرماه سال ۱۴۰۳ است.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۷.۰ واحد درصد کاهش از ۳۲.۰ درصد در تیر ماه سال۱۴۰۲ به ۲۵.۰ درصد در تیر ‌ماه سال جاری رسید. تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» نیز در تیر ماه سال ۱۴۰۳ به ترتیب معادل ۲۴.۵ و ۱۹.۲ درصد بود.

تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده هم در تیرماه سال جاری معادل ۱.۶ درصد بوده است. تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اصلی «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» و «ساخت (صنعت)» نیز به ترتیب برابر با ۰.۷ و ۱.۲ درصد در این ماه است.

برای مطالعه کامل گزارش بانک مرکزی کلیک کنید.

خروج از نسخه موبایل