حدود ۷۰ همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد

شبکه بانکی از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۵۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده است.

به گزارش ایبنا؛ شبکه بانکی از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۵۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده که در مقایسه با سهمیه تکلیفی بابت این تسهیلات تا تاریخ ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ (مبلغ ۵۴۴ هزار میلیاردریال درنظر گرفته شده است)، عملکرد بیش از ۱۰۳.۵ درصدی داشته است. تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری نیز از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر ۱۳۸ هزار میلیارد ریال به متقاضیان اعطا شده است.

 

براساس بند (ث) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور:”بانک مرکزی مکلف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی پس از کسر سپرده قانونی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری، به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیاردریال و برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (که این سقف‌ها برای خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران دو برابر است) اقدام کند. 

 

همچنین، حسب جزء (۸) بند قانونی مزبور نیز مقرر شده است؛ پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. “

 

براین اساس، در راستای اجرای قوانین بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در روز‌های ابتدایی سال به شبکه بانکی ابلاغ شده و بانک مرکزی به صورت مستمر بر سامانه تسهیلات مزبور رصد و نظارت دارد.

 

گفتنی است بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور همواره حداقل ۵ بانک فعال جهت ثبت نام متقاضیان در سامانه بایستی وجود داشته باشد. همچنین سهمیه بانک‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌شود تا توزیع آن متمرکز در چند ماه ابتدایی نبوده و در طول سال این سهمیه توزیع شود.

 

در ارتباط با اخذ تضامین نیز حسب بند قانونی مزبور، بانک‌های عامل براساس امتیاز مکسوبه متقاضیان در فرآیند اعتبارسنجی نسبت به اخذ یک فقره سفته و یک ضامن اقدام می‌کنند؛ لذا آنچه حدود و ویژگی ضامن را مشخص می‌نماید امتیاز کسب شده توسط متقاضی و ضامن وی در اعتبارسنجی بعمل آمده در زمان اخذ تسهیلات می‌باشد. برهمین اساس، بسته به اعتبارسنجی انجام شده که مورد تایید قانونگذار است، از متقاضیان تضامین اخذ می‌شود. 

 

در پایان خاطرنشان می‌شود این بانک موضوع تسهیل در شرایط ضمانت و اخذ وثایق در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری را به شبکه بانکی ابلاغ و تأکید نموده است و در صورت هر گونه ابهام و سوال و یا اشکال در این زمینه هموطنان گرامی می‌تواند از طریق وبگاه بانک مرکزی درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.

خروج از نسخه موبایل