لرزش اقتصاد رژیم صهیونیستی با تعلیق پروازهای بین‌المللی

پیامدهای اقتصادی حمله نظامی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در غزه همچنان ادامه دارد و از هر جهت ضربه‌هایی در سطح اقتصادی وارد می‌کند و اکنون به دنبال ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده نظامی حزب الله در بیروت، لرزش بیشتری بر اقتصاد لرزان رژیم صهیونیستی وارد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هر از چند گاهی در عناوین روزنامه‌ها، خبر از این است که شرکت رتبه‌بندی جهانی دیگری رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی را پایین آورده و در این میان تعلیق پروازهای بین‌المللی نیز اقتصاد لرزان این رژیم را بیش از پیش سست کرده است. خطوط هوایی بین‌المللی پروازهای خود به رژیم صهیونیستی را لغو کردند و این مورد صنایع آسیب‌دیده آن را بیشتر تهدید خواهد کرد.

نشریه ایرویز در دوم آگوست گزارش کرد خطوط هوایی بین‌المللی به دلیل ترس از حمله گسترده حزب الله در پی ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و فؤاد شکر، فرمانده نظامی حزب الله در بیروت، خدمات خود را به رژیم صهیونیستی لغو می‌کنند.

کدام شرکت‌های هواپیمایی خدمات خود به رژیم صهیونیستی را لغو کردند؟

کردل گزارش کرد، لوفت‌هانزا و فلای دبی خدمات خود را به رژیم صهیونیستی در روز پنج‌شنبه، اول آگوست به حالت تعلیق درآوردند و خطوط هوایی یونایتد، دلتا ایر لاین و بریتیش ایرویز خدمات خود را در ۳۱ جولای لغو کردند.

ایر ایندیا، تنها شرکت هواپیمایی خارجی که بین رژیم صهیونیستی و شرق آسیا پرواز می‌کند، نیز پروازهای خود را لغو کرده است. خطوط هوایی یونایتد اعلام کرد مسیر بین فرودگاه نیوآرک در شهر نیوجرسی آمریکا و تل آویو تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

اما شرکت هواپیمایی رژیم صهیونیستی، ال عال، پروازهای خود را به مقصد و از رژیم صهیونیستی لغو نکرده است. شرکت‌های هواپیمایی ارزان‌قیمت ویز ایر و رایان ایر همچنان بر اساس برنامه پروازهای خود را انجام می‌دهند اما وضعیت را به دقت زیر نظر دارند.

حزب الله و ایران متعهد شده‌اند که انتقام ترور هنیه و شکر را از صهیونیست ها بگیرند. حسن نصرالله، رهبر حزب الله، پیش از این وعده داده بود در صورت حمله به بیروت به تل آویو حمله خواهد کرد. فرودگاه بن گوریون رژیم صهیونیستی هدف احتمالی راکت، موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله است.

سازمان فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد وضعیت امنیتی اجازه پرواز از و به رژیم صهیونیستی را می‌دهد. برخی از شرکت های هواپیمایی خارجی به دلایل داخلی پروازهای خود به رژیم صهیونیستی را تعلیق و کاهش می‌دهند و مسافران باید در نظر داشته باشند که بازگشت آنان به اسرائیل ممکن است به تاخیر بیفتد بنابراین با شرکت هواپیمایی در تماس و در مورد پروازها به‌روز باشند.

مجله ایرویز خاطرنشان کرد به دلیل لغو پروازها، بسیاری از اسرائیلی‌ها در خارج از رژیم صهیونیستی سرگردان شده‌اند و باید به دنبال راهی برای بازگشت باشند. شرکت‌های هواپیمایی رژیم صهیونیستی با اضافه کردن پروازهای آتن موافقت کرده‌اند تا اسرائیلی‌هایی که مایل به بازگشت هستند بتوانند از یونان به خانه خود پرواز کنند.

در اول آگوست، پرواز لوفت هانزا از مونیخ به تل آویو در لارناکا، قبرس فرود آمد و مسافران را سرگردان کرد. بر اساس گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، خدمه از پرواز به رژیم صهیونیستی خودداری کردند، سپس هواپیما به آلمان بازگشت.

خطوط هوایی بین‌المللی به‌طور مشابه پروازهای خود را در اکتبر گذشته لغو کردند، زمانی که حماس عملیات طوفان‌الاقصی را بر روی پایگاه‌ها و شهرک‌های نظامی رژیم صهیونیستی آغاز  و این رژیم نیز به نوبه خود جنگ خود را علیه غزه شروع کرد که منجر به از بین رفتن بیش از ۳۹هزار فلسطینی، اکثرا زنان و کودکان و تخریب بخش‌های وسیعی از فلسطین شد.

ضربه‌ای سخت بر گردشگری رژیم صهیونیستی

اقتصاد رژیم صهیونیستی به ویژه صنعت گردشگری آن آسیب دیده است. ماه گذشته، یدیعوت اخرونوت گزارش کرد حدود ۱۰ درصد از هتل‌های رژیم صهیونیستی در میان کاهش شدید نرخ اشغال در آستانه سقوط مالی قرار دارند.

این روزنامه عبری زبان به گزارشی که توسط انجمن هتل‌های رژیم صهیونیستی (IHA) منتشر شده است استناد کرد که دوره ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد. این گزارش بر مشکلات مالی شدیدی که بخش گردشگری و مهمان‌نوازی رژیم صهیونیستی با آن مواجه است، اشاره می‌کند. این انجمن نماینده ۴۵۰ هتل است که مجموعا حدود ۴۲هزار کارگر را استخدام می‌کند.

میدل ایست مانیتور گزارش کرد، اوایل این ماه، روزنامه عبری معاریو رژیم صهیونیستی را در حال فروپاشی خواند. این روزنامه گزارش کرد ۴۶هزار تجارت رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ جاری و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد مجبور به تعطیلی شده‌اند. فقدان افق سیاسی برای غزه نه فقط آنچه رژیم صهیونیستی آن را به عنوان «دستاوردهای امنیتی و نظامی» ادعا می‌کند، از بین می‌برد، بلکه وضعیتی را ایجاد خواهد کرد که در آن افزایش قیمت‌های کنونی ممکن است صرفا پیش‌نمایشی از انتظارات اسرائیلی‌ها در آینده باشد و ممکن است این رژیم را وادار کند تا توجیهات غیرقابل قبولی برای رهبران اقتصادی ارائه کند تا برای افزایش بیشتر قیمت‌ها آماده شوند.

اسرائیلی‌ها براین باورند که دلیل اصلی افزایش جنون‌آمیز قیمت‌ها این است که سرمایه‌گذاران از عدم اطمینان سیاسی و همچنین جنگ جاری در غزه خوششان نمی‌آید. سرمایه‌گذاران بر این باورند که اکنون مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی به ضعف شکل ختم نمی‌شود. قیمت سوخت به دلار است، بنابراین خرید آن برای اسرائیلی‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، خزانه در حال اتمام است، بنابراین هزینه آن در حال افزایش است. تا ابتدای سال جاری، مالیات بر سوخت نسبتا تحت کنترل بود اما با افزایش کسری بودجه ناشی از جنگ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی مجبور شد یارانه سوخت را لغو کند.

این افزایش‌ها تاثیر منفی بر هزینه‌های ماهانه هر خانواده دارد. هزینه‌های حمل و نقل و تولید همگی بالا رفتند و قیمت برق نیز افزایش یافته است در نتیجه این افزایش‌ها به مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.

جنگ غزه با خود ضربه دیگری به مصرف‌کنندگان رژیم صهیونیستی وارد کرد، این بار  به دلیل افزایش شدید هزینه‌های نظامی و کاهش درآمد، کسری بودجه زیادی وجود دارد و افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۸ درصد برنامه‌ریزی شده برای سال ۲۰۲۵ می‌تواند زودتر رخ دهد.

رژیم صهیونیستی بیم دارد که به عنوان  کشور عقب‌افتاده دیده شوند اگرچه مدعی است که رتبه اعتباری بین‌المللی آن بلافاصله پس از پایان جنگ افزایش می‌یابد، اما این مورد به ادامه جنگ و حذف هرگونه راه‌حل سیاسی بستگی دارد، وضعیتی متناقض است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها تغییر کند بنابراین عدم اطمینان باقی می‌ماند و افزایش مالیات برای کاهش کسری بودجه ضروری‌تر می‌شود و تا زمانی که جنگ ادامه دارد این وضعیت کاهش نخواهد یافت و در این میان، اقتصاد رژیم صهیونیستی تحت تاثیر حملات این رژیم به غزه در حال لرزیدن باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل