بازار سهام در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد/ با ورود پول‌ زمینه ایجاد تحرکات جدید در بورس فراهم می شود

علی رحمانی، مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: بازار سهام در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد، چون نرخ بهره بین بانکی مدیریت و عوامل بنیادی تقویت شده، در نتیجه پس از تعیین رویکردهای تیم اقتصادی دولت چهاردهم می توانیم در انتظار ورود پول‌ و ایجاد تحرکات جدید در بورس باشیم.


علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، گفت: در گذشته برخی تصمیم‌ها زمینه‌ساز ایجاد روند فرسایشی و بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه شده بود اما در هفته های اخیر به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته برای بهبود روند بازار، دولت و نهادهای حاکمیتی مصوبه های اثرگذاری را ابلاغ کردند که هر یک از بر روند بازار سرمایه مهم و تاثیرگذار تلقی می‌شوند.

او تاکید کرد: بازار سهام در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد اما ترس سهامداران سبب کاهش حجم معاملات، کاهش ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، منفی شدن روند شاخص، افزایش هیجان و نوسان کاذب در بورس شده است.

رحمانی با اشاره به دلایل رکود بازار سهام گفت: جریان ورود نقدینگی به بورس کاهش یافته، پایین بودن قیمت سهام شرکت‌ها را می‌توان متاثر از همین موضوع کمبود نقدینگی موجود در بورس دانست.

اثر نرخ بهره بر نوسان بازار سهام

مدیر عامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نرخ بهره بین بانکی را عاملی تاثیرگذار بر نوسانات بازار ارزیابی کرد و افزود: نرخ بهره بین بانکی در حال مدیریت است.

او با اشاره به روند کاهنده نرخ اخزا در روزهای اخیر گفت: در ماه‌های گذشته دولت با نرخ اخزای ۳۳ تا ۳۷ درصد ۳۳ هزار میلیارد تومان تامین مالی کرد، این اتفاق نشان‌دهنده بالا بودن نرخ بهره بود. این موضوع در کنار دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار، سبب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام شد و به مراتب همین امر کاهش تمایل سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به این بازار را به همراه داشت، اما حالا با کاهش نرخ اخزا می توان به اصلاح این روند امیدوار بود.

پیش‌بینی آینده بورس

مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران ضمن تحلیل روند آینده بازارسهام تاکید کرد: می‌توان امیدوار بود با ورود پول‌هایی که با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت وارد بازار سهام خواهند شد، زمینه ایجاد تحرکات جدید در بورس فراهم شود.

او با تاکید بر این که برای پیش‌بینی آینده بورس باید در انتظار تشکیل کابینه و تعیین رویکردهای تیم اقتصادی دولت چهاردهم باشیم، گفت: پس از این اتفاق می توانیم در انتظار بروز تحرکات جدی در روند بازار سرمایه باشیم.

رحمانی با اشاره به انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت جدید، تاکید کرد: انتظار ما از دولت جدید این است که در تصمیم‌گیری‌هایش به وضع بازار سرمایه اهمیت دهد و ضمن مساعد کردن محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های تولیدی را بردارد.

رویکردهای ضروری دولت چهاردهم در حوزه صنایع بورسی

مدیرعامل اسبق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ضرورت اعلام رویکرد دولت چهاردهم در تسهیل تعامل شرکت‌های بورسی با دنیا اعلام کرد: باید تعاملات شرکت‌های بورسی با دنیا برای جذب تکنولوژی، سرمایه، تامین مواد اولیه و قطعات و صادرات برقرار شود.

او توضیح داد: به عنوان مثال صنعت پتروشیمی نیازمند سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده است اما تاکنون سرمایه‌گذاری چندانی در این حوزه‌ها صورت نگرفته است، این امر باید از طریق تعامل با شرکت‌های بزرگ صاحب تکنولوژی عملیاتی شود.

او هم چنین با اشاره به مسائل مبتلابه نیروگاه‌ها و صنایع نیروگاهی گفت: در سال‌های اخیر کمبود و ناترازی برق باعث افزایش هزینه‌های جذب نشده تولید در شرکت‌ها و وارد آمدن ضرر و زیان به آنها شده است، در صورت تسهیل ارتباط شرکت های این حوزه با دنیا امکان توسعه نیروگاه‌ها به صورت BOT یا تامین مالی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت فسیلی فراهم خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل