خدمات کدام سازمان‌ها از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارایه می‌شود؟

وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت بیش از ۹۰ درصد خدمات، بنیاد شهید ۶۵ درصد، معاونت علمی و بنیاد نخبگان ۷۰ درصد و وزارت دفاع ۷۵ درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بخشی را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروزه دسترسی آسان و سریع به اطلاعات برای سازمان‌های دولتی اهمیت دارد، از این رو در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیاری می‌شود. همچنین از دیگر اهداف دولت هوشمند کمک به دولت است تا کارها را ساده کند و شهروندان به راحتی، در کمترین زمان و بدون معطلی و مراجعه‌های حضوری کارهای خود را پیگیری کنند.

در این راستا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که یکی از اقدامات خوب دولت گذشته محسوب می‌شود با هدف ارائه خدمات متنوع دولتی به صورت الکترونیکی و یکپارچه‌سازی آنها برای شهروندان راه‌اندازی شد.

در واقع پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان یک درگاه واحد، امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می‌کند. این سامانه با تجمیع خدمات مختلف، موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده است. همچنین، امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری، از دیگر مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

با تلاش‌های انجام شده در مدت سه سال گذشته از جمعیت ۶۱ میلیون نفری کاربران بالای ۱۸ سال که مشمول استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند، ۵۰ میلیون نفر، معادل ۸۲ درصد، به این سامانه متصل شده‌اند.

در این رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارشی از عملکرد گزارش ۱۰۰۰ روز خدمت وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم درباره وضعیت اتصال دستگاه‌ها اظهار کرد:‌ فراجا هم بخش زیادی از خدمات خود از قبیل صدور و تمدید گذرنامه، تمدید گواهینامه، کارت پایان خدمت، معافیت تحصیلی و دهها خدمت دیگر را ازطریق my.gov.ir و نیز پنجره واحد و برنامک خود بدون مراجعه حضوری ارائه میدهد.

او افزود: وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت نیز بیش از ۹۰ درصد خدمات خود و دستگاه‌های تابعه را ازطریق my.gov.ir به صورت الکترونیکی و بخشی را به صورت هوشمند ارائه می‌کنند. وزارت علوم هم ۷۰ درصد خدمات خود و توابعش را از طریق این پنجره ارائه می‌کند. در این راستا، «پنجره واحد خدمات دانشگاهی» که سال قبل با مشارکت وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد به عنوان طرح برتر اتحادیه بین‌المللی مخابرات(ITU) انتخاب شد.  

به گفته زارع‌پور وزارت دادگستری و سازمان‌های اداری واستخدامی، استاندارد، برنامه و بودجه و انرژی اتمی و ‌کمیته امداد،۱۰۰  درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بیش از ۳۰ درصد را به صورت هوشمند بر بستر پنجره واحد ارائه می‌کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه وزارت نیرو در همین دوره پنجره واحد خود را راه‌اندازی و بیش از ۹۷ درصد خدمات خود از قبیل پرداخت قبوض، گرفتن انشعاب آب و برق و … را از  طریق my.gov.ir ارائه می‌کند، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست هم قریب به ۹۵ درصد خدمات خود را از این طریق ارائه می کنند.

به گفته او تا خرداد ۱۴۰۳، بنیاد شهید ۶۵ درصد، وزارت صمت ۶۶ درصد، معاونت علمی و بنیاد نخبگان ۷۰ درصد و وزارت دفاع ۷۵ درصد خدمات خود را به صورت الکترونیکی و بخشی را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد ارائه کرده‌اند. شهرداریهای مراکز استانها هم به my.gov.ir پیوسته‌اند. کمیت و کیفیت خدمات آنها متفاوت است اما اغلب، خدمات پرکاربرد خود مثل پرداخت عوارض، گرفتن پروانه ساختمانی، خدمات حمل و نقل، پیگیری مشکلات شهری، خدمات شهری و…را از این طریق ارائه میکنند.

زارع پور با اشاره به اینکه در این دوره، پنجره واحدخدمات ثبتی با همت سازمان ثبت تکمیل و به my.gov.ir متصل شد تأکید کرد: از این طریق همه اسناد رسمیتان را از این طریق می‌توانید ببینید. همچنین  کار بزرگی در الکترونیکی کردن ثبت اسناد در دوره مرحوم تویسرکانی انجام شد که در دوره دکتر خداییان و دکتر بابایی با ریل‌گذاری هوشمندسازی خدمات تداوم یافت. پنجره واحدخدمات قضایی هم در دوره مسئولیت شهید جمهور در قوه‌قضاییه راه‌اندازی و در این دوره به my.gov.ir متصل شد. با پشتیبانی رییس محترم قوه‌ قضاییه مسیر هوشمندسازی قوه قضاییه باشتاب درحال طی شدن است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین سازمان تبلیغات اسلامی هم در این دوره پنجره واحد خود را تکمیل و به my.gov.ir متصل کرد. خدمات متنوعی همچون خدمات به هیاتها، اعزام سخنران، خدمات فرهنگی و قرآنی، خدمات آموزشی و توانمندسازی از این طریق ارائه می‌شود.  

بنابر اعلام کارشناسان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای کاربران دارای معلولیت بینایی نیز مناسب‌سازی شده است. این سامانه با رعایت استانداردهای دسترس‌پذیری، امکان استفاده آسان و مستقل از خدمات را برای این گروه از کاربران فراهم کرده است. این سامانه به عنوان یک پل ارتباطی میان مردم و دستگاه‌های اجرایی، مسیر را برای بهره‌گیری از خدمات دولتی هموارتر کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل