رشد ۹ درصدی مصرف برق کشور در اثر تغییر اقلیم

وزیر نیرو تغییر اقلیم و در پی آن «رشد متوسط درجه حرارت» کشور و «بالا رفتن کمینه دمای هوا» و ۲۴ ساعته شدن فعالیت سیستم های سرمایشی را عامل تشدید مصرف برق کشور عنوان کرد و گفت: بدبینانه‌ترین سناریوی اوج بار مصرف برق در دوره اوج بار مصرف امسال ۶ درصد پیش بینی شده بود که در عمل به ۹ درصد رسیده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی‌اکبر محرابیان امروز، در نشستی خبری به مساله تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت: مسئله تغییرات اقلیمی بسیار جدی است، این پدیده شرایط حدی هر جامعه‌ای را تغییر می‌دهد و موضوع آب و انرژی یک بخش این مساله است.

وزیر نیرو افزایش تعداد و شدت سیلاب‌ها و نیز گسترش خشکسالی‌ها را از اثرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان عنوان کرد و افزود: تغییرات اقلیمی که با اوج گیری دمای هوا در جهان و ایران همراه شده است، موجب شد در تابستان امسال رشد مصرف برق از ۴ درصد در سال به ۹ درصد افزایش یابد. این در شرایطی است که ۹ درصدِ ۸۰ هزار مگاوات عدد بزرگی معادل ۷۰۰۰ مگاوات است که به معنی ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی است.

وی با اشاره به ارائه جداول برنامه‌ریزی شده و اعمال خاموشی در برخی کشورها، اظهار کرد: ایران برای عبور موفق از پیک تابستان و تامین برق پایدار همه بخش‌ها در سراسر کشور، سه سناریوی خوش‌بینانه (۳ درصد رشد مصرف)، میانه (۴.۵ درصد رشد مصرف) و بدبینانه (۶ درصد رشد مصرف) را پیش‌بینی کرد؛ این سناریوها بر اساس تراز رشد مصرف طی ۳۰ تا ۵۰ سال اخیر تحلیل و با آخرین فناوری‌ها تدوین شده است، این در حالی است که رشد مصرف به ۹ درصد رسید.

دوره آورد تغییر اقلیم و رشد فزآینده مصرف برق کشور

محرابیان رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالارفتن کمینه دمای هوا را دو عامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق عنوان کرد و گفت: متوسط رشد دمایی مرداد امسال برابر با ۲.۶ درجه افزایش یافته، این در شرایطی است که با هر یک درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق ۱۸۰۰ مگاوات افزوده می‌شود.

وزیر نیرو درباره تاثیر بالارفتن کمینه دمای هوای کشور بر مصرف آب و برق نیز خاطرنشان کرد: در سال های گذشته زمانی که دمای هوا مثلا در شب و ساعات غیر اوج بار کاهش می‌یافت، اگر سیستم سرمایشی کولر گازی بود به طور اتوماتیک خاموش می‌شد و اگر کولر آبی بود با قرار گرفتن روی دور کند، مصرف آب و برق کاهش می‌یافت، اما در حال حاضر با بالارفتن کمینه دمای هوای کشور، سیستم های سرمایشی خاموش نمی شود و مصرف برق افزایش قابل توجهی می‌یابد.

وی تصریح کرد: در شرایط عادی و کمینه دمای هوا انتظار می‌رود سیستم‌های سرمایشی طی ۱۲ ساعت عصر و شب در حالت کند و خاموش قرار گیرد اما با بالا رفتن این شاخص، کولرهای آبی و گازی به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند که با افزایش مصرف آب و برق همراه است.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود ریشه هر نوع ناترازی را اقتصاد دانست وافزود: ناترازی در انرژی به دلیل عدم تعادل در موضوع اقتصاد است. ” نرخ ” در کفه ناترازی مثل ترمز خودرو عمل می‌کند. مدیریت مصرف برق در کشورهای توسعه یافته از طریق قیمت گذاری اوج مصرف دنبال می‌شود، به گونه‌ای که قیمت انرژی در ساعات اوج مصرف بعضا از ۶ سنت در شرایط عادی تا دو دلار افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود مصرف کنندگان به صورت خودکار مصرف خود را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: این امر به پایداری شبکه برق کمک می‌کند. و در اوج بارمصرف، صنایع انرژی بر در کشورهایی مانند کانادا میزان مصرف خود را ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

محرابیان از ایجاد نیروگاه‌های خود تامین توسط صنایع سخن به میان آورد و گفت: تامین برق صنایع با استفاده از این امکان در سال جاری بسیار عالی صورت گرفت. نکته اینکه سال آینده بسیاری از نیروگاه‌های خودتامین صنایع وارد مدار تولید می‌شود.

 وی در ادامه اضافه کرد: تعطیلات شهرک های صنعتی به جای جمعه به سایر روزهای هفته منتقل شد که این امر تاثیر قابل توجهی در مدیریت مصرف انرژی در زمان پیک مصرف داشت.

محرابیان همچنین به مدیریت منابع آبی کشور اشاره و بیان کرد: قانون تحویل حجمی آب به کشاورزان ۴۰ سال است که مصوب شده و وزارت نیرو مکلف است در این زمینه اقدام کند. بر این اساس یک سامانه هوشمند دوسویه با استفاده از کنتور هوشمند ایجاد شد و آب برای هر کشاورز معادل پروانه بهره‌برداری تحویل داده می‌شود.
 
میزان بارندگی ایران در مقایسه با شاخص متوسط جهان یک سوم است

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان بارندگی ایران در مقایسه با شاخص متوسط جهان یک سوم است، تصریح کرد: در این شرایط تلاش شد طی سه سال با اجرای به موقع پروژه‌ها، تسریع در پیشبرد آن‌ها و بهره‌گیری از پروژه‌های اضطراری، تامین آب برای همه هموطنان با آرامش صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن غیرساحلی در مدت زمان کمتر از هشت ماه با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در سیستان و بلوچستان، افزود: در این جا لازم است یاد و خاطره شهید خدمت، شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی را در جهت پیگیری مجدانه برای افتتاح بزرگترین آب شیرین‌کن غیرساحلی گرامی بداریم.
 
بزرگترین آب شیرین کن در خوزستان آماده افتتاح است

وزیر نیرو با بیان اینکه بزرگترین آب شیرین کن در خوزستان با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب آماده افتتاح است تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای تامین آب شرب منطقه سیستان، منتظر تصمیم کشور افغانستان باشیم، این کار در منطقه‌ای که تا صدها کیلومتر آن طرف‌تر دسترسی به منابع آب پایدار وجود ندارد عاقلانه نیست.
 
حق‌آبه هیرمند حق مسلم و درست ایران است

محرابیان گفت: حق‌آبه هیرمند حق مسلم و درست ایران است و پای آن ایستاده‌ایم، اما نکته مهم این است که نمی‌توانیم زندگی مردم را به تصمیم یک حکومت گره بزنیم.

وی در این زمینه توضیح داد: بر این اساس برای تامین آب منطقه سیستان در سه لایه طرح تعریف شد. عمق آبخوان در دشت سیستان بسیار بالاست و آب آن شورتر از آب دریای خزر است و در مرحله نخست باید همین آب را به آب حیات و زندگی تبدیل کنیم. در این راستا ۱۵۰ حلقه چاه عمیق به عمق ۳۵۰ متر در فواصل طولانی حفر شد.

وی با بیان اینکه مطالعات آب‌خوان شرقی انجام شده است، ابراز داشت: این پروژه با سرعت قابل توجه عملیاتی شد به طوری که پیشرفت اجرایی آن امروز به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

محرابیان در پایان به استفاده از ظرفیت و توانمندی بانوان در پست‌های مدیریتی وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت در دولت سیزدهم بی‌نظیر بود به طوری که در سطح معاون وزیر، مدیرکل و مدیرعامل از این امکان بهره‌مند شدیم. در این دوره اولین بانوی مدیرعامل برق منطقه ای در تاریخ ایران انتخاب و منصوب شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل