تلاش برای رسیدن به سهم ۶ درصدی از درآمدهای صادرات غیرنفتی

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) گفت: در تلاش برای رسیدن به سهم شش درصدی از درآمدهای ارزی کشور در صادرات غیر نفتی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) با حضور عارف نوروزی – مدیر عامل این شرکت – برگزار شد. در این نشست عملکرد و مهم‌ترین دستاوردهای شرکت شستا از جمله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس تشریح شد.

نوروزی در این نشست گفت: در ایام اخیر اتفاق مهمی در شستا تجربه شد که آن پذیرفته شدن شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس است و از آنجایی که این شرکت یکی از بزرگترین دارایی‌های کشور است و وارد بازار سرمایه و بورس شده، بی شک اتفاق مهمی برای بازار سرمایه کشور است.

وی افزود: اخیرا با توجه به اتفاقاتی که منطقه رخ داده با کاهش ارزش سهام در بورس مواجه هستیم. شرکت شستا تشکیلاتی است که بیش از ۱۰ درصد بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است و متاسفانه تحت تاثیر اتفاقا اخیر قیمت سهم بسیار کمتر از ارزش ذاتی آن شده است و تحت تاثیر اتفاقات اخیر ارزش دلاری شستا در بازار سرمایه، یک سوم ارزش واقعی و ذاتی آن شده است.

مدیر عامل شستا خاطر نشان کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان امروز زمان خرید سهام است نه فروش آن و طبیعتا با برطرف شدن مسائل بازار باز می‌گردد.

نوروزی گفت: از آنجا که شستا و هلدینگ‌های چهارده‌گانه آن وزن بالایی در باراز سرمایه دارند، بی شم سهامداران این شرکت باید در شرایط فعلی بروس مراقب سرمایه‌های خود باشند تا متحمل ضرر نشوند.

سهامداران ستاره خلیج فارس کدام شرکت‌ها هستند؟

وی افزود: در رابطه با شرکت نفت ستاره خلیج فارس، این مجموعه سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۴۹ درصد سهام آن مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی شستا، ۳۴.۵ درصد آن مربوط به مجموعه بازنشستگی نفت و ۱۷.۵ درصد آن مربوط به دولت است.

مدیر عامل شستا با اشاره به اهمیت ملی شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: امروز محصولات راهبردی مهمی از جمله ۴۰ درصد بنزین کشور که شامل تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل و گوگرد و سوخت جت است توسط شرکت نفت ستاره خلیج فارس تولید می‌شود که سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور دارد.

نوروزی به ارزش شرکت ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این مجموعه با ۳.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تاسیس شد و ارزش امروز آن حدود سه الی چهار برابر ارزش زمان سرمایه گذاری است.

وی افزود: امروز حدود ۴۰۰۰ نفر نیروی انسانی به صورت مستقیم و چندین هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند.

بزرگترین پالایشگاه گازی جهان

مدیر عامل شستا با اشاره به اهمیت و جایگاه شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: شرکت نفت ستاره خلیج فارس امروز بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که در سال ۱۳۹۷ رئیس جمهور وقت دستور بورسی شدن این شرکت را داد، اما به خاطر برخی مشکلات برای بورسی شدن با مشکل روبرو شد، اما در چند ماه اخیر شرایط و ابهامات ارزی آن برای بورسی شدن برطرف شد و بلاخره این شرکت بورسی شد.

هدف‌گذاری ۵۷۰ همتی شستا برای سال جاری

نوروزی به عملکرد شرکت شستا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تحقق درآمدهای عملیاتی شستا ۲۷۹ همت بود که برای سال جاری ۵۷۰ همت هدف‌گذاری شده است. یعنی ۱۰۴ درصد افزایش برای سال جاری مد نظر قرار گرفته است.

وی گفت: همچین در سال گذشته شستا سود ۵۳ همتی کسب کرد که برای سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت هدف‌گذاری شده است. در طرف دیگر درآمد ارزی شستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار بود و برای امسال به ۲.۸ میلیارد دلار هدف گذاری شده است.

تلاش برای سهم ۶ درصدی درآمد کشور

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) در ادامه گفت: شستا در سال گذشته سهم چهار درصدی از درآمدهای ارزی کشور داشت و برای سال جالی در تلاش هستیم که این سهم به شش درصد برسد. همچین سال گذشته ۴۰ همت سرمایه گذاری در طرح‌ها صورت گرفته که برای امسال با ۲۷۵ درصد رشد به ۱۵۰ همت افزایش هدف‌گذاری شده و مقرر است تا نیمه سال بیش از ۶۰ درصد برنامه تحقق پیدا کند.

تحقق ۲۶ همتی پژوهش‌ از ابتدای سال

نوروزی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری شستا در طرح ها گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از ۲۶ همت از پروژه‌های سال جاری به بهره بردار رسیده است.
وی اظهار کرد: در سال جاری ۵۰ درصد افزایش سرمایه در شرکت‌های بورسی شستا صورت گرفته است. میزان افزایش سرمایه در شرکت‌های شستا ۲۸.۵ همت بوده که برای امسال ۶۳.۵ همت هدف‌گذاری شده است.

مدیر عامل شستا افزود: سال گذشته ۶۹ پروژه در شستا و با حجم ۱۱۴ همت محقق شد که برای سال جاری به ۱۴۰ طرح با حجم نقدینگی ۱۹۰ همت سرمایه گذاری، هدف‌گذاری شده که ۴۰ درصد آن تا امروز تحقق یافته است.

نوروزی با اشاره به موضوع و بحث عدم شفافیت در رابطه با شستا گفت: از مجموع ۲۷۶ شرکت زیرمجموعه شستا، ۱۸۴ شرکت مدیریتی و ۹۲ شرکت غیر مدیریتی است که مدیریت ۱۸۴ شرکت مدیریتی در دست شستا است و ۷۶ شرکت آن بورسی هستند و تمام اطلاعات آنها در بورس وجود دارد. علاوه بر این دیگر شرکت‌های غیر بورسی زیر مجموعه بروسی‌ها هستند که متعاقب آن تمام اطلاعات و ریز جزئیات آنها در سامانه بورس وجود دارد. با این حال گزارش ۹۷ درصد از ۱۸۴ شرکت از نظر بازرسی و حسابرسی مقبول شده است.

در سال گذشته بازده سود سهامداران ۱۲ درصد بود

وی در پایان به سود خالص شرکت‌های بورسی زیرمجموعه شستا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شستا ۲۷ درصد حاشیه سود خالص داشته که برای امسال به ۳۴ برنامه‌ریزی شده است. همچنین حاشیه سود خالص شرکت های بوریی شستا از ۳۰ درصد در سال گذشته به ۳۷ درصد برای سال جاری برنامه ریزی و بازده حقوق صاحبان سهام را از ۱۲ درصد در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ درصد افزایش هدف‌گذاری شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل