لرزش بی‌سابقه بازار جهانی

بازارهای جهانی هفته جدید را با فشار نزولی تاریخی به دلیل افزایش نگرانی‌ها از رکود در ایالات‌متحده آغاز کردند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اعدادی که روز دوشنبه بر روی صفحه‌های معاملاتی بازار سهام نمایان شدند حتی برای کهنه‌کاران بازار نیز تکان‌دهنده بود؛ در توکیو، نیکی ۲۲۵ به میزان ۱۲ درصد و در سئول، کوسپی ۹ درصد کاهش یافتند همچنین، با آغاز معاملات نیویورک، نزدک در عرض چند ثانیه ۶ درصد سقوط کرد. ارزهای دیجیتال سقوط کردند و شاخص VIX، معیار نوسانات بازار سهام، نیز سر به فلک کشید.

اینکه آیا وضعیت پر نوسان روز دوشنبه، آخرین انفجار جهانی فروش بوده که از هفته گذشته آغاز شده یا نشانه شروع رکود طولانی‌مدت است این را باید بدانید که در روز سه‌شنبه، برخی از بازارهایی که بدترین ضربه را خورده بودند، با افزایش بیش از ۱۰ درصدی شاخص‌های کلیدی در ژاپن بازگشتند.

اما یک چیز واضح است؛ ستون‌هایی که سال‌ها زیربنای سودهای بازار مالی بودند – مجموعه‌ای از مفروضات کلیدی که سرمایه‌گذاران در سرتاسر جهان بر روی آن‌ها حساب می‌کردند – متزلزل شده‌اند. در گذشته تصور می‌شد اقتصاد ایالات متحده غیرقابل توقف است، هوش مصنوعی به سرعت تجارت را در همه جا متحول خواهد کرد و ژاپن هرگز نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و یا افزایش آن پیامدی نخواهد داشت اما شواهدی که در چند هفته گذشته نمایان شد هر یک از این موارد را تضعیف کرد. گزارش مشاغل آمریکا در ماه جولای ضعیف و درآمدهای سه ماهه مبتنی بر هوش مصنوعی Big Tech نیز همینطور بود و بانک مرکزی ژاپن برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داد.

ویشنو واراتان، رئیس اقتصاد و استراتژی ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺍﻗﯿﺎﻧﻮﺳﯿﻪ در بانک میزوهو در سنگاپور اظهار کرد در زبان عامیانه معامله‌گران، تلاش برای انتخاب لحظه مناسب برای خرید دارایی در حال سقوط مانند تلاش برای گرفتن چاقویی است که در حال سقوط است و اکنون در همه جا چاقوهای در حال سقوط نمایان شدند.

شکست بازار جهانی

بلومبرگ نوشت، هراس در بازار مانند اتفاقات اخیر، خطرات بزرگ و کوچک ایجاد می‌کند. برجسته‌ترین آنها این است که اگر فروش، به اندازه کافی کنترل نشود، می‌تواند چرخ دنده‌های سیستم مالی را از بین ببرد، وام‌دهی را کند کند و به عنوان آخرین موردی باشد که اقتصاد جهانی را وارد رکودی می‌کند که اکنون بسیاری از آن می‌ترسند.

این امر باعث شده است تا فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را آغاز کند و برخی حتی استدلال کردند، این کاهش قبل از نشست سیاستگذاری برنامه‌ریزی شده بعدی در سپتامبر است. در بازار اوراق قرضه، برای اولین بار در بیش از ۲ سال، هجوم به اوراق خزانه‌داری با تاریخ کوتاه‌تر، بازده اوراق ۲ ساله را کمتر از اوراق قرضه ۱۰ ساله کرده است که به عنوان وارونگی شناخته می‌شود تغییری که معمولا به‌عنوان نشانه‌ای از رکود قریب‌الوقوع تلقی می‌شود.

برای اد یاردنی، اقتصاددانی که به مدت نیم قرن بازارها را به دقت دنبال کرده است، سقوط ناگهانی بازارها خاطرات دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ را زنده کرد، سقوط یک روزه که ۲۳ درصد از میانگین صنعتی داوجونز را کاهش داد. وی اظهار کرد در آن زمان، مفهوم این بود که ما در رکود یا در شرف سقوط هستیم و این اصلا اتفاق نیفتاد. این مورد واقعا بیشتر به فضای داخلی بازار مربوط می‌شود و فکر می‌کنم اینجا هم همین اتفاق می‌افتد.

بازارها تحت تاثیر ترس از رکود زودرس در طول بازار صعودی فعلی متزلزل شده‌اند. آنها در اوایل سال گذشته دچار وحشت به دلیل رویدادهای بانکی شدند، اما زمانی که اقتصاد ایالات‌متحده به رشد خود ادامه داد تقریبا این تزلزل به سرعت محو شد. بازار سهام نیز پس از سقوطی که در سال ۲۰۲۲ رخ داد و در سال جاری در بالاترین حد خود قرار گرفت، به شدت بازگشت. اما تغییر در احساسات معامله‌گران در سراسر جهان در روزهای اخیر آشکار شده و تعطیلات معمول اواخر تابستان و برنامه‌های تعطیلات آنان را به هم ریخته است.

بازار آمریکا

آناتولی گزارش کرد، بر اساس آمارهای منتشرشده، اشتغال در بخش غیرکشاورزی ایالات‌متحده ۱۱۴هزار نفر صعود کرد که بسیار کمتر از انتظارات بود و افزایش ۲۰۶هزار در ماه ژوئن به ۱۷۹هزار نفر کاهش یافت.

آستن گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو اظهار کرد بانک نسبت به داده‌های اشتغال غیرکشاورزی واکنش بیش از حد نشان نخواهد داد، زیرا داده‌های دیگری تا قبل از جلسه بعدی ارائه خواهد شد، اگرچه او افزود باید به نرخ بیکاری بالای ۴.۱ درصدپاسخ داده شود.

توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند نیز اظهار کرد قبل از تصمیم‌گیری بانک، گزارش اشتغال دیگری منتشر خواهد شد.

در همین حال، احتمال کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر در بازارهای پولی به بالای ۷۵ درصد رسید و  تقاضا برای دارایی‌های امن به دلیل نگرانی‌های رکود اقتصادی افزایش یافت و اوراق قرضه ۱۰ ساله ایالات‌متحده پس از سقوط به ۳.۷۲ درصد در ۳.۷۳ درصد متعادل شد که پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۳ بود.

شاخص دلار آمریکا به ۱۰۲.۹ و قیمت اونس طلا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در حال حاضر  ۲۴۳۵ دلار معامله می‌شودد. بازارهای رمزارزهای دیجیتال نیز تحت تاثیر قرار گرفت و بیت‌کوین بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۵۲هزار و ۹۰۰ دلار رسید.

در بخش انرژی نیز قیمت هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه با ۳.۳ درصد کاهش با ۷۷.۳ دلار به پایان رسید و روز خود را با ۷۶.۲ دلار با ۱.۶۵ درصد کاهش آغاز کرد.

در بورس نیویورک، شاخص نزدک ۲.۴۵ درصد، اس اند پی ۵۰۰ نیز ۱.۸۴ درصد و داوجونز ۱.۵۱ درصد سقوط کرد. قراردادهای آتی شاخص ایالات‌متحده از دوشنبه با کاهشی نزدیک به چهار درصد آغاز شد.

بازار اروپا

در مورد اروپا، دوره پر فروش در روز جمعه برجسته بود، زیرا تحلیلگران اظهار کردند سیگنال‌های داده‌های اقتصاد کلان اروپا نگرانی‌هایی را در مورد فعالیت اقتصادی و رکود در منطقه نشان داده است.

بانک مرکزی اروپا (ECB) مطمئنا نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد همچنین تخمین زده می‌شود که بانک مرکزی انگلیس (BoE) به کاهش نرخ بهره با احتمال ۵۰ درصد در بازارهای پول ادامه دهد.

در همین حال، شاخص FTSE ۱۰۰ در بریتانیا ۱.۳۱ درصد، کک ۴۰ در فرانسه ۱.۶۱ درصد، دکس ۴۰ در آلمان ۲.۳۳ درصد و MIB ۳۰ در ایتالیا ۲.۵۵ درصد در روز جمعه کاهش یافتند همچنین قراردادهای آتی شاخص اروپایی روز دوشنبه با کاهش آغاز شدند.

بازار آسیا

در مورد بازارهای سهام آسیایی، به دلیل نگرانی‌های فزاینده رکود در ایالات‌متحده، کاهش تاریخی مشاهده شد.

تحلیلگران می‌گویند که درک ریسک در دارایی‌های ژاپن پس از انتظارات مبنی بر ورود بانک ژاپن (BoJ) به چرخه افزایش نرخ بهره، همراه با افزایش نگرانی‌ها از رکود در ایالات‌متحده، به سطح بسیار بالایی رسید.

آنان خاطرنشان کردند که تقویت ین ژاپن، علاوه بر اظهارات سختگیرانه بانک مرکزی آن و نگرانی از اینکه نگرانی‌های فزاینده رکود در سراسر جهان می‌تواند بر صادرات ژاپن تاثیر بگذارد، بر فشار فروش در بازارهای سهام این کشور تاثیر گذاشت. در همان زمان، برابری دلار آمریکا/ین ژاپن با ۱۴۲.۲ به پایین‌ترین حد خود از ژانویه رسید. شاخص نیکی در ژاپن ۱۲.۶ درصد، شاخص کوسپی در کره جنوبی ۹.۴ درصد و شاخص هنگ سنگ در هنگ کنگ ۰.۲ درصد کاهش یافت، در حالی که شاخص شانگهای کامپوزیت در چین ۰.۱ درصد افزایش یافت.

اما در روز سه‌شنبه (ششم آگوست)، سهام آسیایی افت خود را جبران کرد و بازارهای ژاپن پیشتاز بهبود بودند. این بازگشت به دنبال افت شدید در جلسه قبلی است که نیکی ۲۲۵ ژاپن بدترین روز خود را در نزدیک به سه دهه گذشته ثبت کرد.

در ساعت چهار و ۳۵ دقیقه صبح  به وقت اروپا، نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹.۴۰ درصد صعود کرد. یک دقیقه بعد، شاخص  استرالیا ۰.۳۴ درصد افزایش یافت همچنین کوسپی کره جنوبی ۰.۱۳ درصد و هنگ سنگ  ۳.۳۰ درصد در ساعت چهار و ۳۷ دقیقه صبح به وقت اروپا صعود کردند. کامپوزیت شانگهای و شنژن کامپوزیت به ترتیب ۰.۱۵درصد و ۰.۵۶درصد در ساعت چهار و ۳۷ دقیقه صبح به وقت اروپا افزایش داشتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل