ابعاد بحران برق در صنعت فولاد/ کاهش یک میلیون تنی تولید شمش فولاد خوزستان در ۹ فصل گذشته

معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: به دلیل بحران تامین برق در ۹ فصل گذشته، یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان بهار ۱۴۰۳، مجموع تولید از دست رفته این شرکت بیش از یک میلیون تن شمش فولاد بوده است.


علی اصغر مشهدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) از کاهش ۸۵ هزار تنی تولید شمش، در سه ماه نخست امسال، به دلیل کمبود برق خبر داد و گفت: مبلغ فروش از دست رفته فولاد خوزستان در بهار امسال، تحت تاثیر این عامل، حدود ۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است.

او افزود: میزان عدم النفع فولاد خوزستان، به دلیل کمبود برق، در کل سال گذشته، ۱۱۸ هزار میلیارد ریال بود.

معاون مالی و اقتصادی فولاد خوزستان، به انرژی مورد نیاز این شرکت برای تولید شمش اشاره کرد و توضیح داد: مقدار برق مورد نیاز برای تولید ۳.۸ میلیون تن شمش، حدود ۴۶۰۰ گیگاوات ساعت برآورد شده است.

تولید از دست رفته

او اعلام کرد: مقدار تولید از دست رفته شمش، متاثر از اعمال محدودیت مصرف انرژی، در سه ماه نخست سال جاری، ۸۵ هزار تن (مدت مشابه سال گذشته ۲۹ هزار تن) و در کل سال ۱۴۰۲ مقدار ۵۹۳ هزار تن (مدت مشابه سال ۱۴۰۱ مقدار ۳۴۴ هزار تن) بوده است.

معاون مالی و اقتصادی شرکت فولاد خوزستان گفت: علاوه بر خسارت وارد شده بر میزان تولید شمش از دست رفته، نرخ‌های فروش دوره مورد گزارش، شامل افزایش مصرف انرژی، افزایش استهلاک تجهیزات، افزایش نرم مصرف مواد مصرفی تحمیل هزینه‌های مالی مضاعف متاثر از کسری نقدینگی و سایر موارد بوده است.

سهم برق در قیمت تمام شده تولید فولاد

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که افزایش قیمت برق تا چه میزان بر حاشیه سود شرکت خوزستان تاثیرگذار بود، گفت: نرخ هرکیلو وات ساعت برق در سال گذشته با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه بود و از نرخ پایه ۶ هزار ریال به ۱۲ هزار ریال رسید.

مشهدی‌زاده در پایان گفت: سهم انرژی در قیمت تمام شده از ۱۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

خروج از نسخه موبایل