درس عبرت از تجارب گذشته مانع جهش دلار شد/ دیدگاه کارشناسان درباره تاثیر شهادت «اسماعیل هنیه» بر بازار ارز

یکی از علل نوسانات محدود بازار ارز پس از شهادت هنیه در تهران، ترس دلالان بازار از ریزش مجدد نرخ دلار همچون تجارب قبلی است.

به گزارش خبرنگار ایبنا، پس از به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه؛ رهبر سیاسی حماس توسط رژیم صهیونیستی در تهران، بازار ارز دچار نوساناتی شد که موج‌سواری دلالان روی نرخ‌ها را به همراه داشت. سوداگران و دلالان ارزی در روز‌های اخیر در کانال‌های تلگرامی تلاش داشتند تا نرخ‌ها را به سطوح بالاتری برسانند، اما روند تغییرات نرخ ارز نشان می‌دهد که این تجربه برای آن‌ها درس‌های جدیدی دارد.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ‌دهی دلار آزاد در کانال‌های مختلف همخوانی ندارد و اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی به بیش از ۴۰۰ تومان می‌رسد.

 

به گفته کارشناسان بازار ارز عامل اصلی این ناهماهنگی، عدم تقاضا و افزایش ریسک‌های سیاسی است. پس از تشدید ریسک‌های سیاسی ترور شهید اسماعیل هنیه، برخی کانال‌های تلگرامی نرخ دلار را بالا بردند، اما برخی دیگر برای جلوگیری از نوسان و به دلیل ترس از ریزش، نرخ‌ها را پایین نگه داشتند.

 

تجربه یکسال و نیم گذشته نشان داده است که بازار ارز در مواجهه با شوک‌های متعدد سیاسی تنها یک نوسان کوتاه مدت را تجربه کرده و پس از مدت کوتاهی نرخ ارز دوباره به سطوح قبلی برگشته است.

 

در فروردین ماه امسال، پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق دلار در بازار غیررسمی از نرخ‌های حدود ۶۰ هزار تومان به بالای ۶۶ هزار تومان رسید، اما پس از مدت کوتاهی با ریزش شدید به کانال ۵۷ هزار تومانی برگشت.

 

به گفته فعالان بازار ارز، یکی از علل نوسانات محدود بازار ارز پس از شهادت هنیه در تهران، ترس دلالان بازار از ریزش مجدد نرخ دلار همچون تجارب قبلی است.

 

تجربه ریزش نرخ دلار در طول حوادث متعدد سیاسی یکسال و نیم گذشته، خریداران را محتاط‌‌ تر کرده است. چرا که تجارب قبلی موجب تحمیل ضرر به افرادی شد که هیجانی تصمیم گرفتند.

 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بیان می‌کنند که نوسانات کنونی بازار ارز دلایل اقتصادی ندارد و به زودی با آرام شدن جوهیجانی بازار، نرخ ارز روند نزولی خود را برای برگشت به سطوح قبلی، آغاز می‌کند.

 

فعالان ارزی به خوبی می‌دانند که بانک مرکزی با اتکا به منابع ارزی مطمئن خود به زودی بازار ارز را به روند تعادلی قبلی خود برمی‌گرداند و جای نگرانی نیست. در این میان مردم باید بدانند که نباید تحت تاثیر جو هیجانی بازار ارز قرار بگیرند تا همچون تجربه‌های گذشته دچار ضرر و زیان نشوند.

 

نظر کارشناسان و فعالان اقتصادی درباره تاثیر شهادت «اسماعیل هنیه» بر نوسانات بازار ارز بر این مسئله دلالت دارد که نوسانات فعلی کوتاه‌مدت و گذراست و پایدار نیز نخواهد بود.

خروج از نسخه موبایل