پیروزی تاریخی آمریکا علیه گوگل

یک قاضی روز دوشنبه، در حکمی اعلام کرد گوگل با صرف میلیاردها دلار، یک انحصار غیرقانونی در بازار جستجوی اینترنتی ایجاد کرده است و پیروزی را در اولین پرونده بزرگ ضد انحصارطلبی علیه یک غول فناوری در بیش از دو دهه گذشته، نصیب دولت آمریکا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاضی آمیت مهتا در واشنگتن گفت: گوگل با پرداخت ۲۶ میلیارد دلاری برای تبدیل موتور جستجوی خود به گزینه پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمند و مرورگرهای وب، عملا مانع از موفقیت هر رقیب دیگری در بازار شده است.

مهتا در حکمی ۲۸۶ صفحه‌ای گفت: قراردادهای توزیع گوگل، بخش قابل توجهی از بازار خدمات جستجوی عمومی را انحصاری کرده و فرصت‌های رقبا را برای رقابت، مختل می‌کند.

به گفته مهتا، گوگل با انحصار توزیع بر روی گوشی‌ها و مرورگرها، توانسته است به طور مداوم قیمت تبلیغات آنلاین را بدون پیامدی، افزایش دهد.

قاضی در حکم خود نوشت: شواهد این محاکمه، کاملا ثابت کرد قدرت انحصاری گوگل که توسط قراردادهای توزیع انحصاری حفظ می‌شود، به این شرکت امکان می‌دهد قیمت تبلیغات متنی را بدون هیچ گونه محدودیت رقابتی معناداری، افزایش دهد.

رگولاتورهای ضد انحصارطلبی مدعی هستند گوگل به طور غیرقانونی، انحصار جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط را حفظ کرده است.

دولت آمریکا اعلام کرد که گوگل در طول چندین دهه، به اپل و سامسونگ الکترونیکس پول و شرکتهای دیگر، برای قرارگیری به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در گوشی‌های هوشمند و مرورگرهای وب، میلیاردها دلار پرداخت کرده است. این موقعیت پیش‌فرض به گوگل کمک کرده است به پرکاربردترین موتور جستجوی جهان تبدیل شود و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد سالانه که عمده آن از محل تبلیغات جستجو است، کسب کند.

در پی اعلام این حکم، سهام آلفابت (شرکت مادر گوگل) در پایان معاملات روز دوشنبه بازار نیویورک، تقریبا ۴.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۵۹.۲۵ دلار رسید. شرکت اپل که در خطر از دست دادن میلیاردها دلار در پرداختی است که گوگل انجام می دهد تا موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر آیفون باشد، با سقوط ۴.۸ درصد قیمت سهام خود به ۲۰۹.۲۷ دلار مواجه شد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت: این پیروزی در برابر گوگل، یک پیروزی تاریخی برای مردم آمریکا است. هیچ شرکتی، صرفنظر از اینکه چقدر بزرگ یا تاثیرگذار است، فراتر از قانون نیست. وزارت دادگستری به اجرای قوی قوانین ضد انحصارطلبی ادامه خواهد داد.

گوگل اعلام کرد قصد دارد به این تصمیم اعتراض کند. کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل، در بیانیه‌ای گفت: همانطور که این روند ادامه دارد، این شرکت همچنان بر تولید محصولاتی متمرکز می‌شود که برای مردم مفید و آسان باشد.

قاضی آمریکایی به این نتیجه رسید که گوگل در بازار تبلیغات جستجوی عمومی، انحصاری ندارد و رقبایی مانند  آمازون، والمارت و سایر خرده فروشان، ارائه تبلیغات مرتبط با جستجو را در وب سایتهای خود آغاز کرده اند. اما گوگل انحصار تبلیغات متنی جستجو را در اختیار دارد که در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود تا کاربران را به وب سایتها بکشاند.

تصمیم قاضی مهتا، تنها بر مسئولیت حقوقی گوگل متمرکز است. قاضی مهتا یک جلسه استماع را برای ماه آینده برنامه ریزی کرد تا درباره زمان محاکمه جداگانه در خصوص راه چاره، بحث شود.

وزارت دادگستری آمریکا هنوز اعلام نکرده که به دنبال چه تغییراتی است، اما شواهدی را ارائه کرد که نشان می‌دهد تلاش‌های رگولاتورهای اروپایی برای ملزم کردن گوگل به ارائه انتخاب موتورهای جستجو به کاربران، باعث شد تعداد کمی از موتورهای جستجو تغییر کنند.

وزارت دادگستری ممکن است  خواستار جدایی کسب‌وکار جستجوی گوگل از سایر محصولاتش مانند اندروید یا مرورگر کروم شود که در صورت دستور قاضی، بزرگترین تجزیه اجباری یک شرکت آمریکایی از زمان انحلال شرکت AT&T در سال ۱۹۸۴ خواهد بود.

قاضی ممکن است دستور تجزیه کامل گوگل را ندهد و تصمیم بگیرد که تنها معاملات جستجوی انحصاری را باطل کند. یکی دیگراز گزینه‌ها، ممکن است ملزم کردن گوگل به دادن مجوز ایندکس جستجوی خود باشد که داده‌های مورد استفاده برای ایجاد نتایج جستجوی این شرکت است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رگولاتورهای ضد انحصارطلبی، در پرونده جداگانه دیگری، از گوگل به دلیل انحصار فناوری مورد استفاده برای خرید، فروش و ارائه تبلیغات نمایشی آنلاین شکایت کردند. در این پرونده که قرار است ماه آینده، در دادگاه فدرال ویرجینیا بررسی شود، دولت به دنبال مجبور کردن گوگل به فروش برخی از محصولات فناوری تبلیغاتی خود است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل