ماراتن شرکت‌های چینی در انبارسازی تراشه‌های سامسونگ

شرکت‌هایی نظیر هواوی و بایدو و همچنین استارتاپهای چینی، قبل از اعلام محدودیت‌های آمریکا برای صادرات تراشه به چین، در حال ذخیره سازی تراشه‌های «حافظه با پهنای باند بالا» (اچ بی ام) ساخت سامسونگ هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی، این شرکت‌ها، خرید نیمه رساناها با توانمندی هوش مصنوعی را از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز کردند و در نتیجه، حدود ۳۰ درصد از درآمد سامسونگ از فروش تراشه اچ بی ام در نیمه اول سال میلادی جاری، مربوط به چین بود.

این اقدامات نشان می‌دهد که چگونه چین در حال آماده شدن برای حفظ جاه‌طلبی‌های فناوری خود در بحبوحه افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا و سایر کشورهای غربی است. همچنین نشان می‌دهد که چگونه تنش‌ها بر زنجیره تامین نیمه رساناهای جهانی تاثیر گذاشته است.

رویترز هفته گذشته به نقل از منابع آگاه گزارش کرد مقامات آمریکایی در حال برنامه ریزی برای رونمایی از بسته کنترل صادرات در  ماه جاری هستند که محدودیت‌های جدیدی را بر صادرات صنعت نیمه رسانا به چین اعمال می کند.

همچنین این منابع آگاه اظهار کردند: احتمالا این بسته، حاوی پارامترهایی برای محدود کردن دسترسی چین به تراشه «حافظه با پهنای باند بالا» خواهد بود.  وزارت بازرگانی آمریکا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد به طور مستمر در حال ارزیابی محیط تهدید در حال تحول و به‌روزرسانی کنترل‌های صادراتی به منظور محافظت از امنیت ملی آمریکا و حفاظت از اکوسیستم فناوری این کشور است.

تراشه‌های اچ بی ام، قطعات مهمی در ساخت پردازنده های پیشرفته ای مانند پردازنده های گرافیکی انویدیا هستند که می‌توانند برای کار هوش مصنوعی مولد استفاده شوند. تنها سه شرکت تراشه سازی بزرگ شامل «اس کی هاینیکس» و «سامسونگ الکترونیکس» کره جنوبی و شرکت آمریکایی «میکرون تکنولوژی»، تراشه اچ بی ام تولید می‌کنند.

به گفته منابع آگاه، تقاضای چینی ها عمدتا مربوط به مدل HBM۲E است که دو نسل قدیمی تر از مدل پیشرفته HBM۳E است. رونق جهانی هوش مصنوعی باعث شده است عرضه این مدل پیشرفته، محدودیت پیدا کند.

هر چند برآورد حجم  تراشه‌های اچ بی ام انبار شده در چین، دشوار است اما شرکت‌های مختلف از تولیدکنندگان ماهواره گرفته تا شرکت‌های فناوری نظیر تنسنت، سرگرم خرید آنها هستند.

به گفته یکی از منابع آگاه، شرکت هواوی، از تراشه HBM۲E سامسونگ برای ساخت تراشه پیشرفته «آسند ای آی» خود استفاده می‌کند.

شرکت‌های چینی در تولید تراشه اچ بی ام، پیشرفتهایی داشته اند و هواوی و شرکت تراشه سازی CXMT، به تولید  تراشه‌های HBM۲ متمرکز هستند که سه نسل قدیمی تر از مدل HBM۳E هستند.

اما این اقدامات ممکن است با مقررات جدید آمریکا، تحت تاثیر قرار بگیرد.

محدودیت‌های آمریکا برای فروش تراشه‌های اچ بی ام به چین، تاثیر بزرگتری روی سامسونگ در مقایسه با رقیبان اصلی این شرکت خواهد داشت که وابستگی کمتری به بازار چین دارند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت میکرون از سال میلادی گذشته، از فروش محصولات اچ بی ام خود به چین خودداری کرده است. شرکت «اس کی هاینیکس» هم که مشتریان بزرگی نظیر «انویدیا» دارد، پیشتر به تولید مدل پیشرفته تراشه اچ بی ام متمرکز است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل