تمایل امارات جهت سرمایه‌گذاری اقتصادی در بخش تعاون ایران

سفیر امارات متحده عربی در دیدار با رئیس اتاق تعاون ایران از تمایل به گسترش تعاملات تجاری با ایران و توسعه همکاری ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در دیدار با سیف محمد الزعابی سفیر کشور امارات متحده عربی در ایران، با معرفی توانمندی‌های بخش تعاون در ایران گفت: تعاون در کشور ایران جایگاه مهم و اثرگذاری دارد و بخش قابل توجهی از تولید در کشور ما توسط تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

عبداللهی افزود: تعاونی‌ها در حوزه تولید محصولات کشاورزی نقش مهمی دارند و درصدد ایجاد زمینه صادرات محصولات تعاونی‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات هستیم.

وی گفت: در حدود ۶۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود که ظرفیت خوبی برای تأمین نیازهای کشور امارات نیز محسوب می‌شود.

رئیس اتاق تعاون ایران ابراز کرد: در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز نظیر پتروشیمی، صنعتی، شیلات، گردشگری و.. نیز ظرفیت‌های بالایی در بخش تعاون وجود دارد همچنین شبکه گسترده توزیع با وجود بیش از ۷ هزار فروشگاه توزیع در سراسر کشور، ظرفیت مهمی برای توزیع محصولات آن کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: در ایران بیش از ۳۰ میلیون نفر از خدمات تعاونی‌های مصرف بهره مند می‌شوند و بازار بزرگی برای صادرات محصولات کشور امارات می‌باشد.

عبداللهی بیان کرد: با سازمان‌های ملی تعاون در سایر کشورها در ارتباط بوده و در تلاش هستیم با سازمان متولی تعاون در امارات نیز ارتباط برقرار کنیم.

رئیس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اتحادیه جهانی تعاون و عضویت اتاق تعاون ایران در هیأت مدیره (ICA) گفت: در این اتحادیه بیش از ۱۱۰ کشور عضویت دارند و بیش از ۱.۲ میلیارد نفر از جمعیت دنیا را پوشش می‌دهد.

وی گفت: به واسطه قرابت و تعاملات گسترده ایران و امارات، اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیأت مدیره اتحادیه جهانی تعاون، مأموریت دارد که برای توسعه تعاونی‌های کشور امارات متحده عربی تلاش کند و علاقه مند هستیم تجربیات حوزه تعاون را به فعالان اقتصادی امارات منتقل کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: تعاونی‌ها در سطح جهان نیز نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند بدین گونه که تنها ۳۰۰ تعاونی برتر ICA بیش از ۲.۴ هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند.

تبادلات تجاری با استفاده از درهم به جای دلار

در ادامه این نشست، سفیر امارات متحده عربی ضمن ابراز خرسندی از حضور در اتاق تعاون و آشنایی با بخش تعاون، بیان کرد: اعداد و ارقام در حوزه اقتصاد نشان می‌دهند که روابط تجاری ایران و امارات در سال‌های اخیر افزایش داشته است همچنین بیش از ۱۲۲ هزار تجار ایرانی در کشور امارات فعالیت تجاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات تجار و فعالان اقتصادی ایران و اماراتی سیاسی نبوده و در حوزه حقوقی می‌باشد، اذعان کرد: همکاری‌ها در زمینه توسعه حمل و نقل دریایی و هوایی نیز افزایش یافته است.

سفیر امارات در ایران، در بخش دیگری از این دیدار به نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات اشاره کرد و گفت: این نشست در اوایل سال جاری برگزار شد و دو تفاهم نامه مهم در خصوص تأسیس این کمیسیون و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به امضا مسئولین رسید.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: تحریم‌ها محدودیت‌هایی را در ارتباط با کشورها ایجاد کرده است و انجام تبادلات تجاری با استفاده از درهم به جای دلار، فرصت خوبی را می‌توان ایجاد کرد.

رئیس اتاق تعاون ایران در این خصوص گفت: تهاتر کالا در تبادلات تجاری البته با شناسایی سازمان‌های متناظر در سایر کشورها نیز امکان و فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی محسوب می‌شود چنانچه ما در برخی کشورها نظیر پاکستان، ترکیه و هند از این طریق تعاملات تجاری را انجام می‌دهیم.

سفیر امارات متحده عربی همچنین با اشاره به اهمیت ضمانت سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: امارات مایل است که سرمایه گذاری در بخش خصوصی را تشویق کند اما در این خصوص نگرانی‌هایی نیز برای ضمانت سرمایه‌گذاری وجود دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران در این خصوص ابراز کرد: ما می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های موجود، با هماهنگی با بخش دولتی، ضمانت سرمایه گذاری مذکور در بخش تعاون را فراهم کنیم.

عبداللهی همچنین گفت: افزایش تبادلات تجاری در بخش‌های مختلف نظیر کشاورزی، گردشگری و… می‌تواند توسعه و رشد مبادلات دو کشور را به دنبال داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این دیدار نیز ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در شهریور ماه توسط اتاق تعاون ایران (۱۱ تا ۸ شهریورماه ۱۴۰۳) از سفیر و فعالان اقتصادی این کشور برای بازدید از آخرین دستاوردهای این نمایشگاه دعوت کرد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل