تخصیص خط اعتباری برای حمایت از سهامداران یک اقدام معمول در همه دنیاست/ ضرورت تخصیص‌ اعتبارات به سهام شرکت‌های کوچک/ نحوه استفاده و تخصیص، از خط اعتباری متفاوت باشد

علی آهو، تحلیلگر بازار سهام، درخواست خط اعتباری ۵۰ همتی سازمان بورس و اوراق بهادار در شرایط  هیجانی را اقدام مثبتی در جهت حمایت از بازار برشمرد  و تاکید کرد: بازار در شرایط کنونی، به نقدینگی نیاز دارد تا بتواند از فضای ترس و پنیک فاصله بگیرد.


علی آهو، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) با مثبت ارزیابی کردن درخواست خط اعتباری یا واریز وجه ۵۰ همتی برای حمایت از بازارسرمایه، گفت: معمولا در دنیا نیز در هنگام بروز پنیک‌ها و شرایط هیجانی، اقداماتی چون تخصیص خط اعتباری برای حمایت از سهامداران انجام می‌شود. مصداق بارز این موضوع بورس ژاپن است که در شرایط بحرانی اقدام به توقف معاملات در کوتاه مدت کرد.

او، اعمال سیاست‌های پولی و مالی در شرایط هیجانی را مهم دانست و افزود: علاوه بر چنین حمایت‌هایی، اعمال سیاست های پولی و مالی نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. بنابراین، این سیاست‌ها باید به گونه‌ای تعریف شود که علاوه بر کنترل تورم به بروز بحران‌های مالی در بازار سرمایه منجر نشود.

آهو، با ذکر نمونه‌ای از اقدامات گذشته سازمان بورس برای حمایت از سهامداران توضیح داد: انتشار اوراق تبعی از جمله اقدامات سازمان بورس برای حمایت از دارندگان است که در گذشته عملیاتی شد اما تنها به سهام برخی نمادهای خاص و بزرگ اختصاص یافت، در حالی که این گونه از حمایت‌ها می‌بایست برای تمامی سهم‌ها کاربرد داشته باشد.

او، درخواست سازمان بورس برای تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی، برای حمایت از بازار، در شرایط هیجانی را اقدامی مثبت برشمرد و توضیح داد: بازار به این میزان نقدینگی نیاز دارد تا بتواند از فضای ترس و پنیک فاصله بگیرد و خریدها در قیمت‌های پائین‌تری انجام شود اما این اعتبارات نباید تنها صرف خرید سهام‌ شاخص‌ساز شود بلکه باید باید دامنه وسیع‌تری از سهام‌ موجود در بازار را در برگیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر این که نحوه استفاده و تخصیص از این خط اعتباری باید متفاوت باشد، توضیح داد: صرفا این اعتبارات نباید در اختیار صندوق توسعه در جهت خرید تعداد معدودی نماد قرار گیرد و می‌بایست به صورت هم وزن‌تری عملیاتی شود. به بیانی دیگر، می‌بایست کلیت بازار در نظر گرفته شود چرا که بازار فقط مرتبط با سهام شرکت‌های بزرگ نیست بلکه سهام شرکت‌های کوچک‌تر نیز که از ارزندگی بنیادی برخوردارند نیز از این خط اعتباری بهره مند شوند تا بازار مورد حمایت قرار گیرد و هیجانات ایجاد شده از بین برود.

خروج از نسخه موبایل