پاسخگویی مالیاتی به فعالان اقتصادی در اتاق اصناف

دستیار مردمی‌سازی رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان این که تلاش سازمان امور مالیاتی در جهت تعامل با مودیان و مردم بوده است، تصریح کرد: میزهای خدمت در اتاق اصناف برای اولین بار و به طور معمول در دل بازار شکل گرفت و بهترین نیروهای سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان در بخش میز خدمت قرار گرفتند تا از آن‌ها سوال بپرسند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهره‌مندی از یک نظام مالیاتی قوی، دقیق و هوشمند از مشخصه‌های بارز کشورهای توسعه یافته است. مالیات در کشورهای پیشرفته از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش قابل توجهی در تأمین بودجه مورد نیاز کشور دارد. بر اثر اقداماتی که در این زمینه طی سالیان اخیر صورت گرفت، درآمدهای مالیاتی دولت تا حد قابل توجهی افزایش یافت. از این درآمدها در بخش‌های مختلف مانند بهداشت و درمان و ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده شد و شاخص مردمی‌سازی امور در سازمان امور مالیاتی تقویت شد. در این چارچوب، نشاندار کردن مالیات‌ها صورت گرفت. به نحوی که مودیان مالیاتی توانستند محل مصرف مالیات را مشخص کنند. از سوی دیگر، در بستر تبصره ماده ۱۰۰ شرایط برای پرداخت اقساطی مالیات فراهم شد. 

از سوی دیگر میزهای خدمت در اتاق اصناف برای اولین بار و به طور معمول در دل بازار شکل گرفت، حمید بهزادی بخش، دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه میزهای خدمت تصریح کرد: قبلاً میزهای خدمت فقط در بازار و در سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد. صحبتی با اتاق اصناف تهران داشتیم که میزهای خدمت در اتحادیه‌ها برگزار شود. آن‌ها نیز از این طرح بسیار استقبال کردند. 

ارائه مشاوره درباره فرم تبصره ماده ۱۰۰ در اتحادیه‌ها

وی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که صورت گرفت، افرادی که برای استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ مشکل داشتند و نمی‌توانستند اظهارنامه را پر کنند، مشاوره دریافت کردند. به عبارت دیگر، مودیانی که در این زمینه نیاز به کمک دارند، به اتحادیه مراجعه می‌کنند و یک مشاور مالیاتی در کنارشان هست که به آن¬ها خدمات و مشاوره بدهد.
دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در مردمی سازی امور خاطرنشان کرد: مشاورانی که در کنار مودیان قرار می‌گیرند و در قالب میزهای خدمت به مودیان مشاوره می‌دهند، جزو مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی هستند و از سطح آگاهی و تخصص بالایی برخوردارند. بنابراین، بهترین نیروهای سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان هستند تا از آن‌ها سوال بپرسند.
بهزادی گفت: اتحادیه‌ها به عنوان حلقه‌های میانی تعریف شدند و به عنوان واسط سازمان امور مالیاتی و مودیان عمل کردند. در حال حاضر حدود ۳۵ اتحادیه داریم که در آن‌ها میزهای خدمت برگزار می‌شود و مشاوران سازمان امور مالیاتی به مودیان مشورت می‌دهند.

ارائه خدمات و مشاوره‌های مالیاتی در بازار و مسجد امام خمینی

وی ادامه داد: این میزان از ارائه خدمات را در دو نسخه نیز در مرکز بازار هم برگزار کردیم. در مسجد امام و هیئت امنای بازار این کار انجام شد. کسبه بازار می‌توانند به این میزهای خدمت مراجعه کنند و مشورت بگیرند. استقبال خوبی از این طرح شد و کارها به خوبی پیش رفت. افرادی از کارشناسان شرکت بله نیز در این بخش‌ها مستقر شدند و مشورت‌های لازم برای استفاده از پلتفرم بله نیز به مودیان داده شد. 

مردمی سازی، فریب دادن مردم نیست

به گفته دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در حوزه مردمی سازی، سازمان مورد بحث کارنامه قابل قبولی در حوزه مردمی سازی امور دریافت می‌کند. مردمی سازی، فریب دادن مردم نیست. بلکه ایجاد بستر واقعی برای مشارکت مردم در فرآیند حکمرانی مالیاتی است. این رویکرد که مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم و آن‌ها را فریب ندهیم، معنی تام و تمام مردمی‌سازی اقتصاد است.

نشاندار کردن مالیات‌ها چه مزایایی دارد؟

بهزادی گفت: با اعمال روش نشاندار کردن مالیات‌ها در واقع مدیریت غیرمتمرکز را داریم و دولت از حالت قیم مردم بودن خارج می‌شود. در این روش، شاهد مشارکت حداکثری مردم هستیم. شاید در آینده بستری فراهم شود که در این سامانه خود مودیان به تعریف پروژه بپردازند. این‌ها مسائل مهمی است. متأسفانه ما در اقتصاد کلان گم شده‌ایم و این مسائل کوچک در ارتباط‌گیری با مردم را فراموش کرده‌ایم.
وی ادامه داد: شاید تغییر نگاه مردم به مالیات نیازمند یک کار پنج ساله باشد. در مدت کم توانستیم تا حد زیادی مقاومت ذهنی مردم را در برابر مالیات بشکنیم. الان اصناف و صاحبان مشاغل مطرح می کنند که مالیات را باید بپردازیم. بنابراین، مبنایی که مالیات باید پرداخت شود، جا افتاده است. این گام بزرگی است که در راستای دریافت مالیات حقه از همگان برداشته شده است. 

مالیات فقط از مردم گرفته نمی‌شود، از شرکتهای دولتی و خصولتی هم گرفته می‌شود

دستیار رئیس سازمان امور مالیاتی در امور مردمی سازی خاطرنشان کرد: تلاش سازمان امور مالیاتی در جهت تعامل با مودیان و مردم بوده است. در همین چارچوب، برای مردم توضیح دادیم که دریافت مالیات فقط از بخش خصوصی صورت نمیگیرد، بلکه شرکتهای دولتی و خصولتی بخش زیادی از پرداخت مالیات را برعهده دارند. تمامی این روندها در نهایت به همراهی مردم با مالیاتستانی حقه در کشور منجر شد. میزهای خدمت در اتاق اصناف برای اولین بار و به طور معمول در دل بازار شکل گرفت و بهترین نیروهای سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان در بخش میز خدمت قرار گرفتند تا از آنها سوال بپرسند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل