سهم ۲۵ درصدی ایران از بازار افغانستان

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: افغانستان بیش از ۸۰ درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تأمین می‌کند که واردات از ایران ۲۵ درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین روستایی، در نشست فرصت‌ها و چالش‌های بازار افغانستان، با اشاره به اولویت‌های واردات افغانستان از جمله مواد غذایی، کشاورزی، سوخت، کالاهای اساسی مانند آرد، روغن، تخم‌مرغ، جوجه یک‌روزه، دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات ساختمانی، گفت: ایران در ۴ ماهه اول امسال بیش از ۷۲۴ میلیون دلار صادرات به افغانستان داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به تأمین برخی نهاده‌ها از افغانستان از جمله جو، پنبه افزود: برقراری امنیت سراسری و استقرار حاکمیت مرکزی در افغانستان طی دو سال گذشته، شرایط تجارت با این کشور را بهبود بخشیده است.

روستایی با اشاره به اینکه اگر ایران برای حضور در بازار افغانستان برنامه‌ریزی نکند، خیلی زود رقبایی مانند قطر، امارات، ترکیه، پاکستان و چین جایگزینان خواهند شد، افزود: افغانستان بیش از ۸۰ درصد نیازهای بازار خود را از طریق واردات تأمین می‌کند که واردات از ایران ۲۵ درصد از این میزان را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در گروه‌های کالایی شامل شوینده‌ها، مواد غذایی، مصالح ساختمانی از جمله سیمان، کاشی و شیرآلات، دارو و تجهیزات پزشکی، پلاستیک شامل انواع ظروف پلاستیکی، انواع سوخت، فرش و موکت برای ایران می‌تواند دارای مزیت برای کشور در حوزه تجارت جهانی و صادرات به افغانستان باشد.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل