همکاری شرکت‌های ساختمان‌سازی ایران با چینی‌ها

از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز، مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر محسوب می‌شود. امروزه، صنعت ساختمان‌سازی جزء مهم‌ترین و اساسی‌ترین صنایع هر کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی را در روند اقتصادی ایفا می‌کند. خوشبختانه شرکت‌های بسیار زیادی در زمینه ساخت ساختمان فعالیت می‌کنند اما متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، هر کدام از آن‌ها با چالش‌هایی مواجه هستند.

نظریه ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی از سال گذشته در مجلس مطرح شد و طبق اخبار به دست آمده، در روزهای اخیر می‌توانیم شاهد مشاهده کارگران و مهندسان چینی در صنعت ساختمان‌سازی کشور باشیم. البته بهتر است بدانید که ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی علاوه بر مزایای زیاد، چالش‌های فراوانی به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات و چالش‌های همکاری شرکت‌های ساختمان‌سازی ایران با چینی‌ها بیشتر آشنا شوید.

چالش‌های مشارکت چینی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی

همانطور که اشاره شد، قرار است در آینده نزدیک چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور ورود کنند. کشور چین توانسته در دو دهه اخیر، پیشرفت زیادی را در انواع صنایع به ویژه ساختمان‌سازی تجربه کند. اما ورود آن‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور، می‌تواند چالش‌های فراوانی برای سایر اقشار جامعه به همراه داشته باشد. برخی از چالش‌های مشارکت چینی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی به شرح زیر است؛

۱-کاهش اشتغال

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مشارکت چینی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی، کاهش اشتغال است. طبق آمار به دست آمده، بیش از ۱.۵ میلیون نفر در صنعت ساختمان‌سازی مشغول به کار هستند. با ورود چینی‌ها، می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ درصدی اشتغال در صنعت ساختمان‌سازی کشور باشیم. از طرفی دیگر، ورود کارگران چینی به کشور، می‌تواند مشکلات فراوان دیگری نیز به همراه داشته باشد. از این رو، بهتر است از شرکت‌های برتر داخلی همچون شرکت بنیتک در صنعت ساختمان‌سازی استفاده شود.

۲-نادیده گرفتن مهندسان ایرانی

یکی دیگر از چالش‌های ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی، نادیده گرفتن مهندسان ایرانی است. همانطور که می‌دانید، آوازه فعالیت و عملکرد درخشان بسیاری از مهندسان ایرانی در سراسر جهان پیچیده است. از طرفی دیگر، مهندسان ایرانی بر خلاف مهندسین چینی به تمامی جزئیات جغرافیایی و شرایط اقلیمی کشور مسلط هستند و می‌توانند با توجه به شرایط منطقه ساختمان طراحی کنند. ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور، علاوه بر بیکار شدن مهندسان ایرانی موجب مهاجرت آن‌ها به کشورهای دیگر به منظور یافتن شغل بهتر می‌شود. ناگفته نماند که بسیاری از مهندسان ایرانی دارای تجربه و سابقه طلایی در زمینه ساختمان‌سازی هستند.

۳-صدمه به بازار مسکن

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی، می‌تواند یک تهدید یا صدمه بزرگ به بازار مسکن باشد. گرچه امروزه بیش از ۴۰ درصد مردم با مشکل مسکن مواجه هستند. اما ساخت و ساز بی‌رویه مسکن در کشور توسط شرکت‌های چینی، می‌تواند مشکلاتی از جمله صدمه بازار و اقتصاد را به همراه داشته باشد. این امر موجب افت شدید قیمت مسکن و کاهش کیفیت در ساخت و ساز و حتی کمیاب شدن مصالح ساختمانی می‌شود.

مزایای همکاری با چینی‌ها در ساختمان‌سازی

و اما مزایای همکاری با چینی‌ها در ساختمان‌سازی؛ همانطور که گفته شد، همکاری با شرکت‌های چینی در صنعت ساختمان‌سازی کشور، چالش‌های فراوانی را به همراه دارد که این امر می‌تواند برای آینده کشور نگران‌کننده باشد. اما در کنار چالش‌های فراوان همکاری با چینی‌ها در ساختمان‌سازی، مزایایی نیز وجود دارد. از مهم‌ترین مزایای همکاری با چینی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به روند سریع، امکانات مناسب، تکنولوژی مدرن و هزینه پایین ساخت و اجرا اشاره کرد.

۱-روند سریع ساخت ساختمان

یکی از مهم‌ترین مزایای همکاری با چینی‌ها در ساختمان‌سازی، روند سریع ساخت و ساز می‌باشد. کارگران و مهندسان چینی بجای اهمیت دادن به کیفیت و ظاهر سازه، تلاش می‌کنند تا سریعاً فرآیند ساخت آن را به اتمام برسانند. به بیانی دیگر، چینی‌ها قادر به ساخت ساختمان‌های مرتفع و چندین طبقه در کمتر از چندین ماه هستند. البته این امر می‌تواند مشکلاتی همچون کیفیت بسیار ضعیف ساختمان، مقاومت پایین و نمای نامناسب را به همراه داشته باشد.

۲-امکانات مناسب

کشور چین در دهه گذشته، توانست گامی بلند در عرصه پیشرفت تکنولوژی بردارد. مهندسان و کارگران چینی مجهز به بهترین و برترین ابزارها و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته هستند و به همین دلیل، می‌توانند ساختمان‌ها را در کمترین زمان ممکن بنا کنند. البته بهتر است بدانید که برخی از شرکت‌های داخلی از جمله شرکت بنیتک ابزار و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته را به بهترین شکل در اختیار مهندسان و سازندگان ساختمان قرار می‌دهند.

۳-هزینه پایین ساخت

همانطور که آشکار است، شرکت‌های چینی برای تبلیغات بیشتر و دریافت پروژه‌های سنگین‌تر، مبالغ بسیار پایین‌تری را برای ساخت ساختمان‌ها دریافت می‌کنند. از طرفی دیگر، ساخت و ساز سریع ساختمان‌ها با مصالح ساختمانی درجه ۲ و ۳، موجب کاهش چندین برابری هزینه پروژه ساختمانی می‌شود.

راهکارهایی طلایی برای حل مشکلات مسکن

امروزه اکثر مردم با مشکل مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند و حتی بسیاری از افراد، نتوانسته‌اند مسکن مورد نظر خود را فراهم کنند. بسیاری از افراد بر این عقیده باورند که ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی می‌تواند مشکلات مسکن را تا حدود زیادی برطرف سازد. اما این عقیده تا حدودی نادرست است. گرچه ورود چینی‌ها موجب افزایش ساخت و ساز و پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی در کشور می‌شود. اما بهتر است بدانید که همکاری شرکت‌های چینی در صنعت ساختمان‌سازی، می‌تواند مشکلات اقتصادی فراوانی را برای تمامی اقشار به همراه داشته باشد. برخی از راهکارهای طلایی برای حل مشکلات مسکن به شرح زیر است؛

۱-محدودیت در مالکیت

بر اساس نظر و انتقادات بسیاری از کارشناسان، با ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی، مشکل مسکن کشور به طور کامل برطرف می‌شود. اما این نظر کاملاً نادرست است؛ امروزه بسیاری از افراد دارای چندین مسکن و واحد مسکونی و تجاری هستند. عدم محدودیت در مالکیت املاک می‌تواند موجب ایجاد تورم در بازار مسکن و اقتصاد شود. از این رو، ایجاد محدودیت در مالکیت می‌تواند یک راهکار عالی برای رفع مشکلات مسکن و صنعت ساختمان‌سازی در کشور محسوب گردد.

۲-افزودن مالیات مسکن

اکثر افرادی که مالکیت چندین واحد مسکونی و تجاری را بر عهده دارند، با استفاده از روش‌ها و ترفندهای غیر قانونی از مالیات فرار می‌کنند. این امر می‌تواند چالش‌های بسیار زیادی را برای صنعت ساختمان‌سازی و حتی مستأجرین به همراه داشته باشد. از این رو، افزودن مالیات مسکن برای افراد دارای مالکیت چندین ساختمان، می‌تواند موجب بهبود بازار مسکن و صنعت ساختمان‌سازی در کشور و حتی محدودیت بیشتر در مالکیت شود.

۳-حمایت از مستأجرین

خوب است بدانید که حمایت از مستأجرین، می‌تواند گامی بلند در عرصه بهبود بازار مسکن و حتی صنعت ساختمان‌سازی کشور به شمار آید. البته‌امید است در آینده نه چندان دور، متخصصان راهکارهای طلایی در این زمینه ارائه دهند.

آیا چینی‌ها می‌توانند مشکل مسکن ملی را برطرف کنند؟

چینی‌ها می‌توانند با ورود به صنعت ساختمان‌سازی، سرعت ساخت انواع سازه‌ها را تا چندین برابر افزایش دهند. اما این امر می‌تواند مشکلات فراوانی همچون کاهش اشتغال و چالش‌های اقتصادی را به همراهداشته باشد. از این رو، بجای آن که پروژه‌های ساختمانی را به دست شرکت‌های خارجی بسپاریم، بهتر است کار را به متخصصان و مهندسان شرکت‌های برتر ایرانی از جمله بنیتک واگذار کنیم. این امر سبب پیشرفت سریع اقتصاد و صنعت ساختمان‌سازی کشور می‌شود.

کلام پایانی

مشکلات مربوط به مسکن و ساختمان‌سازی، روز به روز در حال افزایش هستند. اما خوشبختانه با انجام اقدامات مربوطه و ارائه راهکارهای طلایی، امید است مشکلات صنعت ساختمان‌سازی و مسکن کشور در سال جاری به طور کامل برطرف گردد. بهتر است بدانید که ورود چینی‌ها به صنعت ساختمان‌سازی کشور، چیزی بجز ضرر به همراه نخواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل