سومین رویداد روز فناوری اطلاعات چگونه پایان یافت؟

سومین رویداد گرامی داشت روز فناوری اطلاعات در حالی برگزار شد که مسئولان و فعالان حوزه ارتباطات بر این باور بودند فناوری اطلاعات در دنیا بسیار رشد کرده و در بخش‌های مختلف زندگی تاثیر گذاشته است. بنابراین با نگاهی با آینده باید پذیرفت که فناوری اطلاعات همچنان به عنوان یک نیروی محرکی و تحولی در تمامی عرصه های زندگی از آموزش و بهداشت گرفته تا صنعت و تجارت به پیشرفت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته دوم مرداد ماه در حوزه ارتباطات با خبر و برگزاری مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات آغاز شد. روز فناوری اطلاعات به پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، در پی آن تاکنون ۲ رویداد گرامیداشت طی دو سال گذشته برگزار شده و امسال نیز سومین دوره این رویداد،  در شانزدهم مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 

علی حکیم‌جوادی- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور – در نشست خبری که اوایل هفته گذشته برگزار شد گفت: حوزه فناوری اطلاعات در دنیا بسیار رشد کرده و در بخش‌های مختلف زندگی تاثیر گذاشته است و بر اساس یک شعار، هر روز روز فناوری اطلاعات است. روز فناوری اطلاعات روز همه است و همه جای دنیا می گویند کسانی که در این زمینه کار می کنند باید تجلیل شود. 

وی همچنین در مراسم سومین گرامیداشت روز فناوری اطلاعات که سه شنبه برگزار شد تأکید کرد در این روز بزرگ لازم است به یادآوریم که پیشرفت های فناوری اطلاعات تنها با همکاری و تلاش جمعی ممکن شده است. هر موفقیتی که امروز در این حوزه مشاهده می کنیم نتیجه تلاش و زحمات بی وقفه پژوهش گران و مهندسان و متخصصان دلسوزی است که با اشتیاق به پیشرفت این  حوزه کمک کردند. بنابراین با نگاهی با آینده باید بپذیریم که فناوری اطلاعات همچنان به عنوان یک نیروی محرکی و تحولی در تمامی عرصه های زندگی از آموزش و بهداشت گرفته تا صنعت و تجارت به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. ما باید با دیدی با باز و نگاهی نو به چالش ها و فرصت های پیش رو خود بنگریم و با به کارگیری فناوری های نوین به تحقق اهداف و آرمان های انسانی و اجتماعی بپردازیم.  

سیاست کلّی نظام، توسعه اقتصاد دیجیتال است

در ادامه این مراسم سید محمدامین آقامیری- رئیس مرکز ملی فضای مجازی- نیز اظهار کرد سیاست کلی نظام، توسعه اقتصاد دیجیتال و فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است و در این زمینه، وظیفه بخش خصوصی بیش از بخش دولتی است.

به گفته وی شورای عالی فضای مجازی، برای تسهیم درآمد محتوا و خدماتی که در بستر فضای مجازی تولید می‌شود، مصوبه‌ای دارد که فرایند ابلاغ آن در حال انجام است و پس از ابلاغ، توسعه‌دهندگان خدمات و محتوا می‌توانند از هزینه‌ای که کاربر برای دریافت خدمات و محتوای آن‌ها پرداخت می‌کند منفعت ببرند. این اقدام  اقتصاد جدیدی را شکل می‌دهد که برخی از فعالیت‌هایی که امروز ریسک بالایی دارند را اقتصادی و کم‌ریسک می‌کند. 

از دیگر خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به ارائه بسته اینترنت رایگان به خبرنگاران اشاره کرد. ابتدای هفته دو اپراتور تلفن همراه اواسط هفته در اطلاعیه اعلام کردند بسته ۲۰۰ گیگابایتی یک‌ساله برای خبرنگاران نیز فعال شده است. 

تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به ۵۰ میلیون رسید

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران، از جمعیت ۶۱ میلیون نفری کاربران بالای ۱۸ سال که مشمول استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند، ۵۰ میلیون نفر، معادل ۸۲ درصد، به این سامانه متصل شده‌اند. 

مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی-  در این زمینه توضیح داد: از جمله سامانه‌های پرکاربردی که بیشترین کاربرد را برای کاربران در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند داشته است به ترتیب پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، پنجره واحد وزارت راه و شهرسازی، پنجره واحد سازمان تامین اجتماعی، درگاه ملی مجوزهای وزارت اقتصاد و دارایی و سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.

از دیگر خبرهایی که در این هفته منتشر شد می توان به صدور ۱۵۴ مجوز برای شرکت‌های متقاضی فعالیت در صنعت افتا اشاره کرد.  تعداد ۱۳۳ پروانه فعالیت برای شرکت‌های متقاضی در حوزه‌های چهارگانه خدمات افتایی(عملیاتی، مدیریتی، فنی و آموزشی) بوده و همچنین ۲۱ گواهی ارزیابی امنیتی در حوزه محصولات فتا برای متقاضیان صادر شده است. با اتخاذ تدابیر جدید مرکز مدیریت راهبردی افتا، روند صدور مجوز در چهار ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با رشد سه و نیم برابری همراه بوده است.

مرکز مدیریت راهبردی افتا همچنین با  ۱۵۹ درخواست اخذ مجوز به دلیل عدم احراز صلاحیت فنی و ۱۰ درخواست دیگر به دلیل عدم احراز صلاحیت اعتباری، موافقت نکرده است. 

تولید بارکد به معنی تحویل گذرنامه به پست نیست

با نزدیک شدن به پایان هفته معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست اعلام کرد که تولید بارکد به معنی تحویل گذرنامه به پست نیست. محمداحمدی-معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- با اشاره به اینکه در فرایند درخواست گذرنامه، متقاضی ابتدا برای ثبت نام به دفاتر پلیس به اضافه ۱۰ مراجعه می‌کند، افزود: پس از آن، تاییدیه درخواست و استعلامات مربوطه  توسط اداره گذرنامه انجام می‌شود، نکته مهم در این مرحله این است که مدت زمان تایید استعلامات برای همه متقاضیان یکسان نیست. به همین دلیل در برخی موارد گذرنامه با تاخیر تحویل شرکت ملی پست می‌شود.

به گفته وی در بیشتر مواقع، بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از ارسال پیامک اولیه (تولید بارکد پستی) پاکت‌های حاوی گذرنامه تحویل شرکت ملی می‌شود و پست نیز طی  ۴۸ تا ۷۲ ساعت، توزیع پاکت را انجام می‌دهد. این زمان نیز تابع  آدرس گیرنده در شهرهای بزرگ یا شهرستان‌های دورتر است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل