همپوشانی قیمت جهانی طلا و نرخ ارز/ سکه و طلا ارزان شد

بررسی‌ بازار یک هفته اخیر سکه و طلای داخلی نشان می‌دهد که کاهش ۴٣ دلاری قیمت‌ جهانی طلا، بر نوسانات افزایشی نرخ ارز، همپوشانی داشته و زمینه‌ساز کاهش قیمت سکه و طلا در بازار طی یک هفته اخیر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، هفته‌ای که گذشت بازار سکه و طلای داخلی از مسیر صعودی که طی دو هفته گذشته اتفاق افتاده بود، برگشته و مجددا پای در مسیر کاهش گذاشته است.

این کاهش ناشی از کاهش قیمت جهانی طلاست که بطور متوسط با میانگین کاهش ۴٣ دلاری هر اونس طلا به ٢۴٠٠ طلا رسید.

آنطور که محمد کشتی‌آرای- کارشناس بازار سکه و طلا کشور- به ایسنا اعلام کرد: باتوجه به تنش‌ها و اتفاقات سیاسی در جهان، قیمت جهانی طلا نوسانات بسیاری داشت و بطور متوسط در پایان هفته با ۴٣ دلار کاهش، هر اونس طلا به ٢۴٠٠ دلار رسیده است؛ این درحالیست که در بازار داخل طی یک هفته اخیر نوسانات در بازار داخلی، صعودی بود اما کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی بر نوسان افزایشی نرخ ارز همپوشانی داشته‌ و در نهایت منجر به کاهش قیمت سکه و طلا در بازار شده است.

وی در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر و آخرین قیمت معاملاتی سکه و طلا در بازار گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴۵٠ هزار تومان کاهش قیمت‌ نسبت به ابتدای هفته به ۴٣ میلیون و ١٠٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایانی هفته رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز با ٣٠٠ هزار تومان کاهش به ٣٨ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب در آخرین معاملات پایانی هفته ٢٣ میلیون و ۵۵٠ هزار تومان (نیم سکه) و ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان (ربع سکه) دادوستد شده که به ترتیب نسبت به بهای خود در ابتدای هفته نیم سکه ٢۵٠ هزار تومان و ربع سکه ٣٠٠ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش به هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای ادامه داد: کاهش در بازار طلا هم محسوس بوده است. هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار) نسبت به ابتدای هفته ٢٨٠ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به ١۵ میلیون و ۴٣٠ هزار تومان رسیده‌ است. بدین ترتیب هر گرم طلای ١٨ عیار با ۶۴ هزار تومان کاهش قیمت داشته و سه میلیون و ۵۶٢ هزار تومان به ازای هر گرم مبنای معاملات طلا قرار گرفت.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: علیرغم کاهش قیمت‌ها در بازار سکه اما باتوجه به اینکه بهای طلا کاهشی بوده است، بنابراین حباب سکه در این هفته افزایشی بوده است. در آخرین معاملات روز پنجشنبه، هشت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان هر قطعه سکه دارای حباب بوده است. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

خروج از نسخه موبایل